HTTP til HTTPS: Øg sikkerheden og styrk din SEO

På trods af mange åbenlyse fordele ved at skifte fra HTTP til HTTPS, er det de færreste websiteejere, der har taget skridtet. Faktisk bruger mindre end 0,1% af alle websites HTTPS, og det er alt for få! Hvis du hører til de resterende 99,9%, der ikke bruger HTTPS, har du god grund til at læse med her.

Det bør ikke være nogen overraskelse, at både Google, internetbrugerne og politikerne ønsker et mere sikkert internet. Google lancerede forrige år en HTTPS Everywhere-kampagne, og de annoncerede samtidig, at de fremover vil favorisere HTTPS-websites i søgeresultaterne. Du har sikkert også bemærket den meget omstridte cookie-lov, der skal beskytte brugernes privatliv, når de færdes på internettet.

HTTPS er modsat cookie-loven en frivillig sikkerhedsløsning, og HTTPS medfører ingen irriterende pop-ups eller andre generende elementer på dit website.

Hvad er HTTPS?

HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) er en krypteret udgave af HTTP, hvilket vil sige, at det er protokol, der beskytter dine kunders data, når de sender personlige oplysninger mellem deres computer og dit website. Hvis en kunde eksempelvis indtaster og indsender kreditkortoplysninger via en købsformular på dit website, krypterer HTTPS  oplysningerne, når de sendes mellem kundens computer og dit website.

Dine kunder bør være beskyttet, når de sender personfølsomme oplysninger via dit website, og derfor bør du gøre brug af HTTPS, hvis du håndterer personfølsomme oplysninger – ikke kun for dine kunders skyld, men også fordi Google favoriserer sikre websites i deres søgeresultater. I adresselinjen i din internetbrowser kan du nemt se, om dit website er HTTPS-sikret:

https1

Bemærk i øvrigt, at HTTPS ikke beskytter selve dit website – dit website vil stadigvæk være sårbart over for hacking, malware, DDOS-angreb og andre typer angreb.

Hvorfor skifte til HTTPS?

Der er en lang række fordele ved brug af HTTPS, både for dig og dine kunder. De fire primære fordele er:

  • SEO: Google favoriserer HTTPS-websites, hvilket betyder, at dit website opnår øget synlighed i søgeresultaterne.
  • Kryptering: Dine kunders oplysninger bliver krypteret, så ingen kan spore eller stjæle oplysningerne under udvekslingen med dit website.
  • Dataintegritet: Dine kunders oplysninger kan ikke ændres eller ødelægges under udvekslingen med dit website, uden at det opdages.
  • Tillid: HTTPS øger dine kunders tillid til dig og dit website, hvilket kan udmønte sig i et øget salg.

Kom godt i gang med HTTPS

Google har skrevet en god dansk vejledning til, hvordan du beskytter dit website med HTTPS. Du kan læse vejledningen her: Beskyt dit website med HTTPS. Vi kan også varmt anbefale den mere uddybende vejledning HTTP to HTTPS: An SEO’s guide to securing a website skrevet af Patrick Stox, der arbejder som SEO-specialist hos IBM.

Vær i øvrigt opmærksom på, at der kan gå flere ting galt, nå du migrerer dit website til HTTPS. De typiske fejl er:

  • Indekseringsproblemer. Sørg for, at du ikke gør brug af NoIndex- og NoFollow-tags, da de forhindrer søgemaskinerne i at indeksere dit website.
  • Duplikeret indhold. Sørg for, at dit website ikke kan tilgås ved brug af både http:// og https://.  Google opfatter det som to forskellige websites, og hvis indholdet på de to websites er identisk, vil Google opfatte det som duplikeret indhold.
  • Forældede links. Husk at rette alle interne og eksterne links, der peger til dit website, til https://, så du fastholder linksenes SEO-værdi.
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Virksomheder vi gør en forskel for

X