Hvad er Growth Hacking?
Growth hacking er et relativt nyt felt inden for marketingverdenen. Tanken bag var, at hjælpe virksomheder i deres spæde opstart med at opnå massiv vækst på kort tid og små budgetter.
Det er ikke længere (udelukkende) små virksomheder, som tager teknikken i brug, for i dag anvendes metoden også at mellem- og større virksomheder. Her kan der være tale om forskellige utraditionelle marketing test, ved siden af virksomhedens traditionelle markedsføring.
Målet med metoden er, at udarbejde vækst hack strategier, som gør den pågældende virksomhed i stand til at genere så mange nye brugere / kunder som det er muligt, til lavest mulige budget, tid mv. Samt fastholde dem.
Hvad er forskellen på marketing og Growth hacking?
En growth hacker vil som udgangspunkt finde alternative marketingsmetoder, der både er smartere og billigere end traditionel annoncering i radioen, i avisen eller en dyr TV reklame.
Det kan fx være via:
- Sociale medier
- Viral markedsføring
- Målrettet reklame
En af de største forskelle mellem en vækst hacker og en traditionel marketingmedarbejder er den tekniske evne hos en vækst hacker. En vækst hacker har fx også fokus på at optimere virksomheden ift. fastholdelse af kunderne og har dermed ikke udelukkende sat sit fokus på, at få nye kunder ind.
En vækst hacker er altså en person der ud fra et større billede kigger på potentielle smarte og billige måder at optimere din virksomhed på (ud fra data) samt skaffe leads til din forretning.
De fleste virksomheder arbejder med flere Growth Hacks på samme tid, og endda ved siden af deres traditionelle markedsføring. Det handler hele tiden om at afprøve forskellige hacks, for endeligt at se hvilke der virker.