fbpx

Find nye kunder

Det kan virke som en stor hurdle at finde nye kunder, og faktisk én, som mange aldrig rigtig knækker. Det handler nemlig ikke kun om at finde nye kunder, men også at finde de rigtige kunder. Få gode råd til at finde nye kunder i indlægget her.

blog-seo-strategi

Hvordan får jeg nye kunder?

En ny kunde er, som navnet antyder, en person (eller virksomhed) som ikke har købt noget af dig før. Det virker måske åbenlyst, men forskellen på nye og eksisterende kunder er alligevel vigtig at fremhæve. At få et salg hos en eksisterende eller tidligere kunde er væsentligt anderledes (og oftest lettere) end at få et salg fra en ny kunde.

Nye kunder kan være svære at få. Du har helt sikkert på et tidspunkt stillet dig selv spørgsmålet “hvordan får jeg nye kunder?” Starter du helt fra bunden af, uden eksisterende kundekreds, har du ikke noget godt grundlag at gå ud fra. I så fald må du give kvalificerede gæt og prøve dig frem.

Her er en række spørgsmål, du bør søge svar på:

  • Hvad er demografien på dine kunder? Alder, køn, interesser, indtægt og arbejdsforhold?
  • Hvor befinder de sig geografisk? I Danmark, i udlandet, i København eller provinsen?
  • Online vaner? Bruger de mest tid på Facebook eller Instagram? Gennemfører de flest køb via Google, Amazon, Facebook Marketplace eller noget fjerde?
  • Hvor fandt du dem? eller: Hvor fandt de dig? Via online marketing? I så fald, var det SEO, Google Ads, Facebook Ads eller en helt tredje kanal, der bragte dem ind?
  • Hvilke kanaler har du bedst kontakt til dem? Nyhedsbrev, SoMe, telefonisk, personligt?

Disse spørgsmål vil være med til at give dig et godt billede af, hvem du bør målrette din søgning efter, når du er på jagt efter nye kunder.


Hvordan får jeg flere kunder?

Hvis du allerede har lidt kunder, kan det være en stor hjælp i forsøget på at få flere kunder. Har du gennemført blot en håndfuld salg, kan du allerede begynde at danne dig et billede af, hvordan dine nye kunder ser ud, simpelthen ved at se på dine nuværende.

Har du i forvejen en stor kundekreds, kan du altså gå skridtet videre. Data bør altid være en grundsten, når du foretager analyser og lægger strategier, og det gælder bestemt også, når det kommer til at udvide dit eksisterende kundekartotek.

Du bør i denne situation overveje at segmentere dine kunder og se på følgende:

  • I hvilke segment har du gjort de største og mest profitable handler?
  • Hvilket segment er nemmest at nå ud til?
  • Hvilket segment konverterer bedst, når det kommer til fx online markedsføring?
  • Hvilket segment er størst?

På denne måde vil du nemmest og mest direkte finde svar på spørgsmålet om, hvordan får jeg flere kunder?


Få de rigtige kunder

Spørgsmålene herover danner et godt billede af dine potentielle nye kunder. I hvert fald rent kvantitativt. De fortæller dog ikke meget om de vigtigste aspekter ved dine kunder. Du bør nemlig grave dybere. Den egentlige opgave er nemlig, ikke blot at finde kunde, men at finde nye kunder. Og allervigtigst, at finde de rigtige kunder.

Efter du har spurgt dig selv, hvor er mine kunder, og hvordan ser de ud, bør de næste spørgsmål være: Hvad ønsker eller mangler de, og hvordan kan jeg bedst give det til dem?

Når du er kommet hertil, begynder du at opnå en forståelse for, at kunder ikke bare er kunder. Der er ikke blot gode, middelmådige eller dårlige kunder. Der er direkte forkerte kunder. Kunder, du ikke skal bruge kræfter på.

Dette gælder, hvad end vi taler om personlige kræfter. Såsom at forsøge at overtale en mulig kunde til et salg, som vedkommende har meget lidt interesse i, eller når det kommer til at bruge penge på reklamer, både online og andre steder. Hvis du fx målretter dine ads mod folk, der ikke er interesseret i hvad du sælger, så skyder du forbi mål.

Ikke nok med, at du skal bruge langt flere kræfter (eller penge) end nødvendigt, hvad værre er: De få, dyrtskaffede kunder du rent faktisk får, er af dårlig kvalitet. De kommer næppe til at være særligt tilfredse, og de vender nok heller ikke tilbage.

Dette bør belyse vigtigheden af at skaffe de rigtige kunder. Rigtige kunder er kunder, som har ægte interesse i at købe hvad, du sælger. Det er kunder, som ønsker en god service, og som er taknemmelige, hvis du opfylder dette. Og vigtigst af alt: De rigtige kunder er kunder, som vender tilbage igen og igen. Derfor er vores klare råd at sørge for at få de rigtige kunder fra starten af.

martino-figur-komprimeret

Martino Mike d’Apuzzo

Partner & Senior Digital Advisor

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din salgs- og marketingindsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på online marketing? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationData & InsightsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor