Hvad er CTA?
CTA er et velkendt begreb i marketingverdenen og anvendes ikke alene på et website. CTA anvendes nemlig ved alle former for marketingaktiviteter med ønsket om, at potentielle kunder skal tage aktion på de marketingindsatser de bliver promoveret overfor.
Du er sikkert faldet over CTA’er mange gange før, på Google, Facebook, Instagram, YouTube eller på et banner i et forum. Du har højst sandsynligt også trykket på en CTA mange gange før – men bare ikke vidst hvad sådan en blev kaldt.
For forståelsens skyld, så lad os lige tage et par eksempler.
Eksempel på CTA
CTA er et tekstlink eller eller en knap med et link i. De personer der synes at dit budskab er relevante for dem, trykker på din CTA.
Det kan eksempelvis være at du har skrevet en e-bog, som du ønsker at en masse i din kunde-målgruppe skal downloade.
Det kan også være ønsket om, at få potentielle kunder til at skrive sig op til dit nyhedsbrev.
Eller det kan være, at du kører et tilbud på hele din webshop og hertil markedsfører det på sociale medier og Google Ads.
For at ovenstående skal kunne lade sig gøre, så er en CTA nødvendig! CTA’en er altså den knap eller det link som personer skal trykke på for at downloade din E-bog, skrive sig op til dit nyhedsbrev eller finde dine tilbud på din webshop.
Hvorfor er CTA vigtigt?
Forestil dig, at du ser en annonce med et par fede sko, men i annoncen står der intet om hvor du kan købe skoene henne. Dette vil sige, at denne annonce mangler en CTA.
Så. Dit produkt kan være nok så smart, og prisen på produktet kan være nok så attraktivt, men hvis folk ikke er opmærksom på din CTA, så får du ikke nogen kunder i butikken. ØV!
Den gode CTA
Regel nr. 1 er, at din CTA ALTID skal være synlig og ikke mindst give potentielle kunder lyst til at trykke på den.
En knap hvor der står ”klik her for at læse mere” er altså ikke nok. Ingen af os gider at læse mere – vi har jo alle mega travlt.
Står der i stedet ”bliv klogere her”, så vil flere højst sandsynligt være tilbøjelige til at trykke, for selvfølgelig vil vi gerne blive klogere, hvis det altså er et emne der interesserer os.
Det er heller ikke nok at skrive en CTA med teksten ”spar 50%” i og med at alle ikke forstår, at det er noget som kan trykkes på. I dette tilfælde vil det fordelagtigt at skrive “Spar 50% – klik her”. På den måde er der ingen tvivl om, at ved at KLIKKE, så sparer kunden 50%.
Hvad har CTA med SEO at gøre?
Når du skriver title tags og meta descriptions, så kan en rigtig god ide være, at forestille sig dem som CTA’er. Formålet med disse er nemlig, at du skal lokke brugere fra Google til at trykke på netop de tekster, der linker ind til DIT website.
Har du mere tiltrækkende meta titler og tekster end dine konkurrenter, så vil brugerne være mere tilbøjelige til at trykke på dit link, i stedet for en konkurrents. Det er en stor fordel for dig, da Google registrerer, hvem af jer der får flest besøgende på et søgeord – og dermed kan du være heldig at stige i Googles rangering.