COVID-19’s indflydelse på marketing
Content marketing-platformen Conductor har udgivet en ny analyse, hvor de undersøger COVID-19’s indflydelse på virksomheders marketingindsats. Analysen er baseret på besvarelser fra 317 marketingmedarbejdere inden for en bred vifte af brancher og segmenter, hovedsageligt i Nordamerika.
I undersøgelsen svarer hele 65 % af alle marketingfolk, at deres marketingbudget bliver reduceret som følge af COVID-19, mens kun 7 % forventer, at deres marketingbudget stiger sammenlignet med perioden før COVID-19:
På trods af et stort antal reducerede marketingbudgetter forventer hele 36 % af respondenterne, at deres marketingmål vil blive forøget, og 32 % at deres marketingmål vil forblive på samme niveau som før COVID-19. Det stiller store krav til virksomhedernes marketingindsats:
I tilfælde af en global økonomisk tilbagegang vil 34 % af de adspurgte forøge deres investering i billigere marketingkanaler som SEO og 29 % reducere investeringen i dyrere kanaler som betalt annoncering:
Respondenterne blev også spurgt, om de mener, at COVID-19 vil gøre det svære at nå deres marketingmål. 47 % mener, at deres mål bliver væsentligt sværere at nå, mens 39 % mener, at det bliver en anelse mere svært. Kun 2 % af respondenterne forventer, at det vil blive meget nemmere:
63 % af respondenterne mener, at SEO vil blive mere vigtigt som følge af COVID-19, mens kun 4 % af respondenterne i undersøgelsen mener, at SEO vil blive mindre vigtigt:
Ovennævnte forøgede fokus på SEO er ikke overraskende, idet 66 % af respondenterne i undersøgelsen samtidig svarer, at SEO (organic search) var en af virksomhedens bedst performende marketingkanaler i 2019:
Hvad betyder det for dig?
Årets helt store dilemma er, om du skal give efter for frygten og skrue ned for dine marketingaktiviteter på kanaler som Google, Facebook, Instagram og LinkedIn, om du skal holde fast i alle initiativer, eller om du skal omprioritere sammensætningen af kanaler for at tage højde for nye forbrugsmønstre og måske nye reducerede marketingbudgetter.
Ved at sætte dine marketingaktiviteter på pause og skrue ned for budgettet vil det hjælpe dig med at nedsætte omkostningerne her og nu – men har du i virkeligheden råd til det? Det kan have en negativ indflydelse på din virksomhed på lang sigt. Hvis du reducerer din tilstedeværelse online, gør du det ikke kun svært for kunderne at finde dig, du gør det også meget nemmere for dine konkurrenter at vinde dine markedsandele – og disse markedsandele kan efterfølgende være svære at vinde tilbage.
Derfor vil jeg afslutningsvis opfordre til, at du nøje overvejer, hvordan du bruger dit marketingbudget mest effektivt under COVID-19. Ifølge analysen vælger mange virksomheder at investere mere i SEO, men det er ikke ensbetydende med, at det også er det rigtige for din virksomhed. Brug data som et vigtigt aktiv, når du skal vurdere og prioritere dine marketingkanaler.
Hvis du ønsker en vurdering af rentabiliteten ved en (øget) investering i SEO, kan du kvalificere dig til en gratis SEO Business Case, der viser, i hvilket omfang SEO er en rentabel investering for din virksomhed. Følg førnævnte link og udfyld formularen på siden for en indledende dialog med os.