Gør dig klar til Black Friday!

Black Friday er årets ubetinget største handelsdag. Dankortet sidder løst hos forbrugerne – ifølge statistik fra Nets køber danskerne varer for knap 2 milliarder kroner med Dankortet hvert år på denne dag. Vil du have en del af kagen? Så læs med her, hvor vi giver dig tips til din SEO-indsats og dine Google Ads-kampagner forud for Black Friday.

black-friday-seo

Black Friday er årets vildeste shoppingfest

Der er ikke længe til fredag den 27. november, hvor Black Friday sætter gang i årets vildeste shoppingfest. En fest der ikke kun afholdes i Danmark, men i store dele af verden. Forbrugerne går bogstavelig talt amok med dankortet, og det skal du som B2C-virksomhed selvfølgelig udnytte!

Kampen om kundernes opmærksomhed på nettet er hård på Black Friday – og formentlig endnu hårdere i år, hvor mange virksomheder er presset af de økonomiske følger af COVID-19. Men start lige med en dyb indånding og læs med her, så du ikke ender med at brænde en masse penge af på marketingaktiviteter, der ikke er helt gennemtænkte.

Det er ikke altid den virksomhed, der kaster flest penge i marketingindsatsen, der vinder kampen. Taktik er dit vigtigste redskab! Og den rette taktik kan potentielt spare dig for mange penge. Derfor får du her en række konkrete tips til dine Google Marketing-aktiviteter forud for Black Friday.


Tips til SEO på Black Friday

SEO er en langsigtet og løbende proces, og der kan gå op til en måned eller mere, før du ser de første resultater af dit arbejde. Derfor er det vigtigt, at du går i gang med SEO-indsatsen til Black Friday allerede nu. Hvis du har arbejdet med SEO forud for Black Friday andre år, kan du med fordel genbruge dit arbejde.

1. Find relevante søgeord

Ved du, hvilke søgeord din målgruppe bruger på Google på Black Friday? Hvis ikke, så skal du lave en søgeordsanalyse nu. Typiske søgeord er produktkategorier og produktnavne i kombination med ord som ‘black friday’, ‘sort fredag’, ’tilbud’, ‘udsalg’, ‘sale’, ‘rabat’, ‘prisfald’ og ‘spar penge’.

Du kan relativt nemt finde frem til søgeord og antallet af søgninger efter hvert ord ved brug af analyseværktøjer som eksempelvis Google Keyword Planner (gratis), SearchVolume.io (gratis) og SEMrush (kommercielt).

2. Opret landingssider med afsæt i søgeordene

Når du har fundet et antal relevante søgeord, skal du oprette en eller flere landingssider på websitet med afsæt i disse søgeord. En fornuftig strategi for mange virksomheder er at have én søgemaskineoptimeret landingsside med en oversigt over alle Black Friday-tilbud og en tilhørende forklarende tekst.

Hvis du har fundet mange søgeord med en høj søgevolumen (dvs. med et højt antal søgninger), som kan grupperes i forskellige emner, kan du med fordel oprette en søgemaskineoptimeret landingsside til hvert emne. Derved øger du chancen for, at landingssiden opnår synlighed på Google.

At en landingsside er søgemaskineoptimeret vil sige, at søgeordene så vidt muligt skal indgå i både sidetitel (title tag), sidebeskrivelse (meta description), overskrifter, underoverskrifter og flere gange i brødteksten. Læs eventuelt mere om brug af søgeord i vores guide om indholdsoptimering.

3. Skriv mere indhold end dine konkurrenter

Foretag en Google-søgning efter de mest relevante søgeord, du har udvalgt, og undersøg de højst placerede sider på Google. Teksten på din nye landingsside skal som hovedregel være længere end den tekst, dine konkurrenter har på deres tilsvarende landingssider.

Husk at SEO er en løbende proces, og selvom du måske allerede er foran dine konkurrenter på mange parametre, så betyder det ikke, at det vedbliver med at være sådan. Derfor er det vigtigt, at du løbende holder øje med dine konkurrenters ageren, så du kan tilpasse din indsats efter dem.

4. Husk linkbuilding

Den vigtigste faktor for din landingssides synlighed på Google er mængden og kvaliteten af links fra andre websites til din landingsside og dit website i øvrigt. Et indgående link kan opfattes som en anbefaling af dit website, og links giver derfor Google en stærk indikation af, hvor god og relevant siden er.

Links kan købes, eller de kan opstå naturligt, fordi nogle af egen fri vilje ønsker at linke til dit indhold. Eksempler på købte links er sponsoreret indhold, sponsorater og gæsteblogging (betalingen er i sidstnævnte tilfælde, at du skriver et blogindlæg til en anden virksomheds website).

Læs eventuelt mere i vores guide om linkbuilding.


Tips til Google Ads på Black Friday

Google Ads er ikke på samme måde som SEO en langsigtet proces – når du har opsat en kampagne, kan du synliggøre den på Google stort set øjeblikkeligt – men lige netop på Black Friday er det vigtigt, at du er ude i god tid. Herunder får du nogle anbefalinger, som alt for mange virksomheder ikke fulgte sidste år.

1. Opret separate Black Friday-kampagner

Separate Black Friday-kampagner giver dig mulighed for at målrette dine salgsbudskaber specifikt mod Black Friday og på den måde forbedre dine konverteringsrater. Samtidig giver separate kampagner bedre mulighed for at isolere og evaluere annoncedata fra netop denne dag.

Vær endvidere opmærksom på, at hvis ikke du opretter separate Black Friday-kampagner, risikerer du, at dine andre kampagner påvirkes negativt efterfølgende. Det gælder især, hvis du anvender smart-bidding, idet algoritmen bag kan blive påvirket af den ændrede adfærd på dagen.

2. Indsend dine annoncer i god tid

Alle annoncører har travlt i dagene op til Black Friday. Det gælder også Google, der manuelt skal godkende alle annoncer. Selvom du er vant til, at Google godkender dine annoncer i løbet af 24 timer, må du forberede dig på, at det kan tage meget længere tid for Google forud for Black Friday.

Vi anbefaler, at du indsender dine annoncer til Google senest ugen før Black Friday. Det kan endvidere være en fordel at oprette flere annoncevariationer, end du egentligt har brug for – på den måde har du en række backup-annoncer i tilfælde af, at Google ikke godkender en eller flere af dine andre annoncer.

3. Sæt alle andre kampagner på pause

På Black Friday – og i dagene op til Black Friday – har alle forbrugere Black Friday i hovedet, og forbrugernes købsadfærd er rettet direkte mod de gode Black Friday-tilbud. Derfor er det uhensigtsmæssigt at fortsætte med de almindelige annoncekampagner i netop denne periode.

Vi anbefaler som udgangspunkt, at du sætter alle andre kampagner på pause i perioden, så du ikke spilder dine penge på dem. De vil med al sandsynlighed konvertere meget dårligt. Med mindre du sælger et produkt eller en serviceydelse, der typisk ikke er en del af tilbudsræset omkring Black Friday.

4. Brug promoveringsudvidelser

Promoveringsudvidelser er små tilbudsskilte, der vises under dine annoncer og gør dine potentielle kunder opmærksomme på de bedste tilbud, som din virksomhed har at tilbyde. Når nogen klikker på udvidelsen, ledes de direkte til den side på dit website, der indeholder det pågældende tilbud.

Vores erfaring er, at promoveringsudvidelser kan medvirke til at øge annoncernes konverteringsrate, særligt omkring Black Friday. Det er gratis at tilføje promoveringsudvidelser, og prisen for et klik på en promoveringsudvidelse svarer til prisen for et klik på overskriften i den samme annonce.

5. Opdater dit Google Shopping-feed

Sørg for at prisinformationerne i dit Google Shopping-feed opdateres på Black Friday og igen dagen efter, så de altid afspejler dine aktuelle priser. Hvis ikke du gør det, risikerer du, at forbrugerne ser en pris, der er enten dyrere eller billigere end din aktuelle prissætning på dit website.

Mange Google Shopping-feeds opdateres automatisk en gang dagligt (eller sjældnere afhængigt af den konkrete opsætning). Den bedste måde at sikre korrekt prissætning omkring Black Friday er manuelt at indsende det opdaterede Google Shopping til Google, når dine priser ændres.

Sidst men ikke mindst ønskes du en fantastisk god Black Friday fra alle os hos InboundCPH! Hvis du har brug for hjælp til dine SEO-kampagner eller annoncekampagner, er du meget velkommen til at kontakte os.

23__4824_Ian fritlagt

Ian Rosenfeldt

Founder, COO & Chief AI Strategist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Ian Rosenfeldt og få en dialog om dit projekt.

23__4824_Ian fritlagt
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing