Søg

B2B-marketingstrategi

Arbejder du i en B2B-virksomhed? Så ved du sikkert allerede, at en B2B-marketingstrategi kan være en del mere kompleks at udarbejde end en B2C-marketingstrategi. Du kan blive klogere på B2B-strategier lige her.
Ian Rosenfeldt
Ian Rosenfeldt
Founder, COO & Chief AI Strategist

Hvad er en B2B marketingstrategi?

En B2Bmarketingstrategi er det modsatte af en B2C-marketingstrategi. Ved B2C omhandler strategien det at markedsføre sig fra business til consumer, som altså er slutforbrugeren (en privat person). En B2B-marketingstrategi henvender sig ikke til privatpersoner men i stedet til virksomheder eller andre organisationer. Det vil sige, at der bliver markedsført ‘’from business to business’’.

Arbejder du i en B2B-virksomhed? Så ved du sikkert allerede, at en B2B-marketingstrategi kan være en del med kompleks at udarbejde end en B2C-marketingstrategi. Årsagen til dette er, at købsprocessen typisk er længere og som oftest er flere personer ligeledes involveret i beslutningsprocessen, når der handles virksomheder imellem.


Hvordan laver jeg en B2B-markedsføringsstrategi?

Uanset om du arbejder i en virksomhed, der handler med andre virksomheder eller med privatpersoner, så bør der altid være en marketingstrategi at arbejde ud fra.

Den overordnede tilgang du med fordel kan gå til denne opgave på, kan være ved at følge disse punkter:

  • Analysearbejde – hvem er din målgruppe?
  • Skriv din vision ned – hvad ønsker du at opnå?
  • Planlæg – Hvordan opnår du din vision?
  • Udfør din planlægning
  • Evaluer undervejs

Vi går mere i dybden med de enkelte punkter herunder.


Analysearbejde – hvem er din målgruppe?

Uden en markedsundersøgelse kommer du ikke langt.

Driver du en virksomhed i dag, så har du højst sandsynligt en masse data liggende, som kan sige en del om hvilke kunder, du står overfor. Derudover, så kan du ligesom helt nystartede virksomheder undersøge resten af markedet, som kan be eller afkræfte, hvilken vej din markedsføringsstrategi skal føre hen.

Formålet med analysearbejdet er, at identificere de mest attraktive kunder og hertil blive klogere på deres tanker, motiver, behov, drømme, frygt og problematikker mv. Information om dette er meget vigtig, da det bidrager til en effektiv marketingsstrategi.


Skriv din vision ned – hvad ønsker du at opnå?

Uden en vision for strategien, så er der ikke meget strategi at gå efter. Du kan nemlig ikke lave en strategi uden at have målrettet strategien mod en vision. Bliv derfor først og fremmest klar over hvad din vision med virksomheden er – visionen er typisk meeeget langsigtet.

Strategien er ligeledes langsigtet, i og med at den udelukkende fokusere på at opnå visionen. Under din strategi ligger din marketingplan, som er deri du detaljeret planlægger dine marketingaktiviteter for at komme i mål med strategien og dermed visionen.


Planlæg – Hvordan opnår du din vision?

I og med at du har lavet en markedsundersøgelse, hvori du forhåbentligt har fået identificeret de mest attraktive kunder samt blevet klogere på deres tanker, motiver, behov, drømme, frygt og problematikker mv. Så ved du nu mere, om hvordan du kan målrette din markedsføring mod netop denne målgruppe. Det kan eksempelvis være tiltag såsom kanalvalg, udformning af budskaber, tidspunkter der er mest profitable at promovere dig overfor dem på mv.


Evaluer undervejs

Lad ikke din strategi blive dine sovepude, men være i stedet åben og på vagt overfor at skulle tilpasse den undervejs. Vi lever i en verden, som der hele tiden ændre sig, så selvom du måske har arbejdet på én bestemt måde i 100 år og en sommer, så betyder det ikke, at det er samme måde du fortsat skal arbejde. Der kan nemt og hurtigt ske ændringer på markedet, som du skal afprøve og evaluere på, for konstant at tilpasse din B2B marketing strategi mod det mest profitable for din virksomhed.

Ian Rosenfeldt
Ian Rosenfeldt
Founder, COO & Chief AI Strategist
FÅ MERE VIDEN

Relaterede guides

Download vores marketinganalyse
Få indsigt i online marketingkanaler
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel . Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

Step 1 / 3

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet