UTM

Formålet med en UTM kode er, at du via Google Analytics kan følge med i hvor mange der har trykket på det link, som du har sat en UTM kode på. En UTM kode kan samtidig give et mere nøjagtigt indblik i, hvor din trafik på dit website stammer fra.

blog-google-analytics

Hvad betyder UTM?

UTM står for Urchin Tracking Module og er helt simpelt skrevet en lille kode, som kan kobles på alle URL’er der efterfølgende generere data i Google Analytics, hvor du som marketingansvarlig fx kan følge med i en digital marketing kampagne.

Hvad består en UTM af?
Det er ganske simpelt at lave en UTM kode, du behøver ikke engang at være udvikler. Selve koden laves i ganske små bidder af information, som du kan se her:

  • Website URL. Du starter med at indsætte dit websites URL. I ovenstående eksempel har vi blot indsat vores egen URL: https://inboundcph.dk (husk altid at have https:// med i dette felt).
  • Campaign Source. Dernæst er skal du skrive hvilken kilde dit link og dermed også din UTM, kode skal indsættes på. I ovenstående eksempel har vi taget udgangspunkt i en kampagne på iværksætterportalen Amino. Det kunne også have været et socialt medie, din e-mailsignatur, en hjemmeside du samarbejder med eller dit eget nyhedsbrevet – hvis din nyhedsbrev udbyder vel og mærke ikke automatisk sætter en UTM kode på for dig (tjek op på dette først).
  • Campaign Medium. Kampagnen på Amino er i ovenstående eksempel gennem et banner, og derfor kalder vi campaign medium for display, eftersom Google Analytics’ Default Channel Grouping på forhånd har grupperet al din hjemmeside trafik i følgende: Direct, Organic Search, Social, Email, Affiliates, Referral, Paid Search, Other Advertising, Display og (other) Campaign Medium handler altså om typen eller karakteren af linket.
  • Campaign name . Da det er vores SEO-bog, vi i eksemplet gerne vil markedsføre via et banner på iværksætterportalen Amino, så er Campaign Name selvfølgelig SEO-bog. Det kunne også have været et produktnavn, mail_signup_Facebook eller tilbud_august_2020

I ovenstående eksempel har vi kun udfyldt de obligatoriske felter, men som du kan se på billedet er det også muligt at skrive en Campaign Term og en Campaign Content. Det er sjældent nødvendigt, men lad os se på dem alligevel.

  • Campaign Term. Campaign Term bruges til betalte søgninger. Du kan eksempelvis anvende utm_term til at notere nøgleordene til din annonce.
  • Campaign content. Campaign content bruges til A/B-splittest og indholdsmålrettede annoncer. Du kan eksempelvis anvende utm_content til at differentiere annoncer eller links, der peger på den samme URL. Eksempelvis om der er tale om et logo link eller et tekstlink

Når ovenstående er udfyldt tilfredsstillende kan du trykke på copy URL og indsætte den der, hvor du gerne vil have din UTM til at virke fra – så nemt er det 🙂

Eksempel på kopiering af URL/UTM-koden:

Link til UTM-værktøj

Der findes forskellige tools der kan lave UTM-koder.

Vi anvender dette: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/

Vigtige UTM tommelfingerregler

Sidst men ikke mindst, vil vi lige kommer forbi nogle gode UTM tommelfingerregler du bør blive klog på hvis du skal i gang med at arbejde med UTM koder:

  • Brug kun små bogstaver
  • Brug aldrig æøå
  • Brug ikke specialtegn
  • Lav aldrig mellemrum men brug _ (underscore) eller – (bindestreg)
  • Lav ikke UTM koder til interne links på din hjemmeside
  • Tjek op om din nyhedsbrevudbyder og andre annonceplatforme indsætter UTM koder for dig, hvis de gør skal du ikke selv lave en.

Rigtig god fornøjelse.

23__4824_Ian fritlagt

Ian Rosenfeldt

Founder, COO & Chief AI Strategist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Ian Rosenfeldt og få en dialog om dit projekt.

23__4824_Ian fritlagt
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Prøv vores online konkurrentanalyse
    Få indsigt i dine konkurrenter på Google
    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing