Hvad er storytelling?
Ordet storytelling taler stort set for sig selv. Storytelling handler om at fortælle historier. Det handler om at bruge historier til at engagere dit publikum, eller at gøre noget mere klart – som tidligere beskrevet. Historier er meget lettere at huske end enkle fakta. Historier er også behagelige; de stimulerer din fantasi. Derfor fortæller forældre deres børn historier, derfor kan vi godt lide at se film og læse bøger. Folk elsker historier og kan endda siges at være afhængige af historier.
Brug storytelling på dit website
Hvis du tænker at storytelling skal være en historie, i traditionel forstand så tager du fejl. Storytelling kan nemlig sagtens blot være en form for fortælling, en fortælling der er inspirerende, sælgende og som folk vil huske. Altså en som går direkte i hjertet på modtageren.
Brug af storytelling i fx. et blogindlæg vil – hvis du gør det på den rigtige måde – gøre dit indlæg til et mere engagerende. Dit blogindlæg bliver noget, folk vil læse. Historier øger dit publikums opmærksomhed. Hvis du bruger historier på den rigtige måde, hjælper historier dig med at kommunikere din besked klarere. Historier kan hjælpe dig med at bevise din argumentation og kan tilføje klarhed. Vigtigst er det, at folk vil huske din historie, og med det husker de meddelelsen fra dit indlæg eller endda dit brand. Og hvis du bruger historier på en god måde, kan du endda inspirere folk til at handle. Måske inspirerer du folk til at arbejde med SEO på deres website eller til at komme i gang med storytelling på deres website.
Formår du arbejde ordentligt med storytelling, vil du til blive belønnet. Gennem succesfuld storytelling vil du opleve at du bygger et tillidsfuldt forhold til dine kunder og læsere.
Netop dette forhold, dét er guld værd!
Storytelling – forstå dine kunder
Hvis du ønsker at få succes med din storytelling, så er det først og fremmest vigtigt at forstå dine kunder. Forstå hvem de er, hvad de søger, drømmer om og deres generelle behov og problemer. Hvis ikke du forstå dem, så vil du ikke få samme succes med din storytelling, stop derfor aldrig med at undersøge og forsøge at forstå dine kunder eller læsere.
Ved at kende læseren og kunne identificere dig med deres følelser, vil du kunne anvende det i din storytelling. Inden du går i gang med at skrive din historie, skal du overveje hvilke følelser du ønsker at fremhæve i din historie. En hyppig fejl er, at forsøge at ramme flere følelser på én og samme tid. I stedet for at forsøge at fokusere på flere i en historie, så lav flere historier det er langt mere effektivt.