Linkbuilding-tips

Linkbuilding handler om at opbygge links på et website, hvilket er en vigtig del af arbejdet med SEO. Desto flere links med høj domæneautoritet, der linker til dit website, desto bedre er det. Få flere gratis linkbuilding-tips i denne linkbuilding-guide.

blog-voice-search

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding kan deles op i to kategorier. Der findes nemlig både intern linkbuilding og ekstern linkbuilding.

  • Intern linkbuilding
    Interne links er de links, som du laver på dit eget website og som der linker fra en specifik side til en anden specifik side – internt.
  • Ekstern linkbuilding
    Eksterne links kan være udgående links, altså links som du indsætter på dit website og som linker over til et eksternt website.
    Eksterne links kan også være det som kaldes backlinks. Backlinks er det omvendte af udgående links, for i stedet for at du linker til et eksternt website, så linker det eksterne website til dit.

I denne artikel giver vi nogle få gode tips omkring backlinks. En mere uddybende vejledning findes i vores guide til linkbuilding.


Hvordan får jeg backlinks?

Overordnet set kan du anskaffe backlinks på følgende måder:

  • Køb backlinks hos en udbyder
    Der findes flere udbydere på markedet, hvor du kan købe links fra. Bemærk, at udbyderne typisk både tilbyder links fra websites, der har høj og lav autoritet. Prisen vil som oftest blive højere i takt med autoriteten. Vælg derfor ikke altid de billigste links.
  • Betal en blogger
    Kontakt en blogger for at få lavet et sponsoreret blogindlæg, som indeholder et link til dit website. Det kan eksempelvis være en produktanmeldelse, hvori der er et link, som linker ind til produktet på din webshop, så de besøgende nemt kan finde frem til, hvor de kan købe produktet.
  • Gør dig fortjent til backlinks
    Laver du godt indhold på dit website, så kan du gøre dig fortjent til backlinks, helt uden at arbejde yderligere for det. Det kan eksempelvis være via et blogindlæg på dit eget website, hvori du giver gode tips og tricks. Gør du dette, så har du større chance for at folk helt gratis har lyst til at linke til det. Det kan eksempelvis være, at du har blogget om lækre forretter til nytår. På et forum søger en person efter inspiration til dette, hvorefter en anden bruger smider dit link ind som hjælp.
  • Byt dig til backlinks
    Du kan også spørge dine samarbejdspartnere om I skal linke til hinanden. Det skal blot ikke være til de samme sider I linker til og fra, da Google godt vil kunne gennemskue sådan en manøvre.

7 gode linkbuilding-tips

Der er mange gode tips til linkbuilding. Her har vi listet nogle vigtige huskeregler op:

  • Tip nr. 1
    Links fra websites, der har høj domæneautoritet i Googles øjne, har større værdi end links fra websites med lav eller middelmådig autoritet.
  • Tip nr. 2
    Stræb efter at anskaffe dofollow links, da Google generelt ikke følger nofollow links. Ser du at et website har givet dig et nofollow link, så spørg evt. hvad der skal til for at ændre det til et dofollow.
  • Tip nr. 3
    Links via tekst har højere værdi end links via billeder. Google har nemmere ved at forstå hvad linket handler om, når det er tekstbaseret.
  • Tip nr. 4
    I forlængelse af ovenstående, så skal det nævnes, at links der er relevante for læserne at klikke på, oftest får tildelt en højere værdi – det kan eksempelvis være i et blogindlæg, en hjælpeartikel eller lignende.
  • Tip nr. 5
    Tænk ikke kun på at få links til din forside. Det er ikke nødvendigvis din forside, der har behov for flere links. Vælg i stedet de sider på dit website, der er relevant for den side, som der linkes fra. Husk, at der også ofte følger trafik med i et link og de besøgende der kommer igennem, de skal modtages af en relevant side ift. det emne der linkes fra.
  • Tip nr. 6
    Links fra websites der arbejder i samme branche / emne som dit website, har en højere værdi, eftersom de vurderes som mere relevante links. Eksempelvis vil et link fra en hesteportal over til en hesteudstyrsforretning have højere værdi, end hvis et forum med madopskrifter linkede til hesteudstyrswebshoppen.
  • Tip nr. 7
    Vælger du at bytte links med en samarbejdspartner eller andre, så byt ikke lige over. Med andre ord, så skal I ikke linke til og fra de samme sider – det giver ikke samme værdi, som hvis siderne der linkes til og fra er unikke. Eksempelvis, så skal du ikke linke til din samarbejdspartners side med nederdele, hvis det er den han / hun linker fra.
mark-figur

Mark Mølgaard

Partner & Senior SEO Specialist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores nye SEO-bog
    Få ny viden om linkbuilding