Hvad er god email marketing?
Som navnet antyder, er email marketing faktisk bare markedsføring via email. Det vil sige at du som virksomhed sender mails ud til dine subscribers med hensigten at drive trafik – og helst den konverterende slags – til din forretning. Det gælder både for fysiske butikker, men email marketing er især effektfuld, når det kommer til onlinehandel.
God email marketing sørger for – som al god handel – at have kunden i fokus. Det er altså de færreste succesfulde email marketingstrategier, der sender mails ud kun med fokus på virksomheden og dennes produkter eller service.
De fleste, der arbejder med email marketing i dag, arbejder med en kombination af nyhedsbreve og marketing automation, dvs. automatiseret email marketing. Sidstnævnte er en effektiv og tidsbesparende kanal, og der findes i dag mange forskellige platforme, der gør det nemt at komme i gang med marketing automation – eksempelvis ActiveCampaign.
Først og fremmest er det vigtigt at overholde GDPR-forordningen. Det vil blandt andet sige, at give ikke at sende reklamemails ud til andre end dem, som frivilligt har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. Det vil også sige at sørge for tydelig og nem mulighed for afmeldelse i hver eneste email. Det modsatte – at tilmelde folk der ikke selv har valgt det, og at forsøge at holde på dem mod deres vilje ved at skjule unsubscribe-knappen – leder kun i det lange løb til utilfredse kunder, og det vil skade din virksomhed.
Hvordan ser den rette email marketing-strategi ud?
Præcis hvilken type emails, du sender ud, afhænger naturligvis lidt af hvilken form for virksomhed, du har. Hvor stor, din virksomhed er. Hvilket produkt eller service, du tilbyder. Men der er alligevel nogle pejlemærker, som er gode at gå ud fra.
- Sørg for at give kunden værdi med hver eneste email. Det vænner dem til, at det er en god oplevelse, at åbne mails fra dig, fordi de får noget ud af det. Det gavner ikke kun dine open rates (hvor mange, der åbner), men forhindrer også, at for mange afmelder sig igen med det samme. Værdi kan være alt fra tilbud, rabatter eller blot noget interessant. Tænk kreativt her.
- Sørg for at det ikke kun handler om dig. Tænk som kunden her: Ville det ikke være federe at modtage en email, som fokuserer på dig og dine ønsker? I stedet for bare at få mails, der praler med hvor suveræne nogle produkter, virksomheden har et tilbyde?
- Sørg for at gøre dine emails personlige. Tal direkte til kunden. Forestil dig, at du skriver en email til en god ven. Begynd gerne med “Hej”. Stil opfordrende spørgsmål som “Har du haft en god jul?” eller “Er du klar til sommerferie?” Brug gerne emojis og mundret sprog. Dette gør ikke kun mailen langt mere inkluderende og interessant for kunden at læse, det tager også fokus fra det “hårde salg”. Det behøver ikke tage oceaner af tid at forfatte en personlig email, når først man har vænnet sig til det.
- Når du skal sælge noget, så gør det “blødt”. Sørg gerne for, at emailen med et salg handler om noget andet end kun at få salget. Fortæl eventuelt en sjov anekdote omkring produktet eller noget andet, som kunden vil kunne connecte med. Derefter kan du så komme med dit tilbud. Det gør salget blødt frem for hårdt, og højner chancen for at kunden faktisk vælger at købe.
- Automation, automation, automation. Sørg for, at du sætter en velkomstsekvens op. Det vil sige en eller flere emails, som dine kunder modtager automatisk efter signup, og som byder dem godt velkommen til dit nyhedsbrev. En af de helt store styrker ved email marketing er netop, hvor lidt tidskrævende, det er. Og med automation bliver det endnu mindre.