Hvad er søgeordstæthed?
Søgeordstæthed (også kaldet Keyword Density og søgeordsdensitet) er et udtryk for, hvor mange gange et specifikt søgeord indgår i en tekst. Søgeordstætheden måles i procent. Hvis et søgeord indgår 9 gange i en tekst på 1.000 ord, er søgeordstætheden således 0,9 %. Hvis søgeordet indgår 20 gange i teksten, er søgeordstætheden 2 %.
Nogle SEO-specialister anbefaler en specifik søgeordstæthed, dvs. at det primære søgeord udgør en vis procentdel af alle ord i teksten. Det er ikke en praksis vi anbefaler, fordi det meget nemt kan resultere i en lidt kunstig tekst. Tilsvarende anbefaler vi ikke, at du bevidst inkluderer stavefejl i teksten, selvom du har en formodning om, at nogle staver søgeordet forkert, når de søger.
Vores grundlæggende anbefaling er, at du skriver tekster, som fremstår naturlige for mennesker at læse. Det indebærer, at du ikke må bruge søgeordet unaturligt mange gange i teksten, men at søgeordet selvfølgelig skal indgå i teksten og dens overskrift.
Længde på teksten
Brødteksten på en side bør være på mindst 500 ord og bør som hovedregel være længere end den tekst, dine konkurrenter har på deres tilsvarende sider. Foretag en Google-søgning efter det primære søgeord, du optimerer siden mod, for at se tekstlængden på dine konkurrenters sider. Brødteksten på en produktside behøver dog ikke være længere end 50-100 ord, forudsat at det ikke er et meget kendt produkt som eksempelvis iPhone 11.
Lange tekster på kategorisider kan med fordel placeres nederst på siden, hvis der er produkter eller andet, du ønsker vist øverst, og som teksten ikke må fjerne fokus fra. Alternativt kan et uddrag af teksten vises øverst og resten gemmes væk bag en ‘Læs mere’-knap, der folder hele teksten ud. Lange brødtekster bør struktureres i nogle mindre og læsbare afsnit. Brug punktopstillinger og tabeller efter behov – det er alt sammen med til at gøre teksten mere læsbar.
Selvom tekstens formål er at øge sidens synlighed på Google, skal teksten først og fremmest skrives til mennesker. Det indebærer, at teksten skal formuleres i et levende og fejlfrit sprog, der ligger i forlængelse af din måde at kommunikere på online, appellerer til din målgruppe og giver en god forståelse for det produkt eller den ydelse, du tilbyder.
Gode brug af søgeord i tekster
Teksten skal skrives med afsæt i det eller de søgeord, du har knyttet til den pågældende side. En tekst på 500 ord bør indeholde det primære søgeord 8-12 gange og eventuelle sekundære søgeord 1-6 gange. En tekst på 1.000 ord bør indeholde søgeordene lidt flere gange. Inkluder søgeordene på en naturlig måde, og brug bøjninger og synonymer efter behov.
Det er underordnet, om et søgeord står i ental eller flertal. Google ved godt, at det er samme ord. Tilsvarende behøver et søgeord ikke indgå i eksakt form. Søgeordet ‘københavn hoteller’ kan eksempelvis inkluderes i teksten ved at skrive ‘hoteller i København’ – og derved kan du faktisk inkludere flere forskellige søgeord i teksten på en og samme tid.
I forlængelse af ovenstående kan du ved sekundære søgeord nøjes med at inkludere den unikke del af hvert søgeord. Hvis du eksempelvis har en kategoriside målrettet søgeordet ‘strømper’ og en række sekundære søgeord om forskellige farver (‘sorte strømper’, ‘hvide strømper’ mv.), så skal du ikke nødvendigvis inkludere ordet ‘strømper’, når du nævner hver farve.
På produktsider kan brødteksten med fordel indeholde information om produktets fysiske egenskaber (form, størrelse, materialer, farver og design) og produktets brugsmæssige egenskaber (altså det behov produktet opfylder, eller det problem produktet løser). Det gælder også på kategorisider, som beskriver flere forskellige produkter.