Hvad er SERP?
Konkurrencen om de gode placeringer i de organiske resultater – altså sider som du naturligt arbejder med at få højt op i søgeresultaterne, er hård. I kombination med den teknologiske udvikling inden for søgning betyder, at det er vigtigere end nogensinde for digitale marketingfolk at vide, hvordan søgninger fungerer, og hvad de kan gøre for at maksimere synligheden.
SERP – Organiske resultater
SERP’er indeholder typisk to typer indhold – organiske resultater og betalte resultater. Organiske resultater er oversigter over websider, der vises som et resultat af søgemaskinens algoritme (mere om dette kort). Søgemaskineoptimeringsfagfolk, almindeligvis kendt som SEO-specialister, de specialiserer sig netop i at optimere webindhold og websteder, for at placere sig højere i de organiske søgeresultater.
SERP – Betalte resultater
Betalte resultater, i modsætning til organiske resultater, er betalte resultater dem, der er betalt for at blive vist af en annoncør. Tidligere var betalte resultater næsten udelukkende begrænset til små tekstbaserede annoncer, der typisk blev vist over og til højre for de organiske resultater. I dag kan betalte resultater dog tage en bred vifte af former, og der er flere reklameformater, der imødekommer annoncørernes behov.
Hvordan fungerer SERP
Resultater fra søgemaskiner er websider, der serveres til brugere, når de søger efter noget online ved hjælp af en søgemaskine, f.eks. Google. Brugeren indtaster deres søgeforespørgsel, hvorpå søgemaskinen præsenterer dem for en SERP.
Hver SERP er unik, selv for søgeforespørgsler, der udføres på den samme søgemaskine ved hjælp af de samme nøgleord eller søgeforespørgsler. Dette skyldes, at stort set alle søgemaskiner tilpasser oplevelsen for deres brugere, ved at præsentere resultater baseret på en lang række faktorer ud over deres søgeudtryk, såsom brugerens fysiske placering og browserhistorik. To SERP’er kan virke identiske og indeholder mange af de samme resultater, men har ofte forskelle.
Udseendet på resultatsider for søgemaskiner er konstant i bevægelse på grund af eksperimenter udført af Google, Bing og andre søgemaskineudbydere, for at tilbyde deres brugere en mere intuitiv oplevelse. Dette kombineret med nye og hurtigt udviklende teknologier i søgerummet betyder, at nutidens SERP’er adskiller sig meget fra deres ældre forgængere.