Hvad er ROAS?
Som skrevet ovenfor, så er ROAS en forkortelse for Return on Ad Spend, der handler om hvilket afkast du får ud af, at anvende Google Ads. Her sammenlignes altså omsætningen, som du får ud af Google Ads kampagner med dine samlede udgifter, som du lægger hos Google.
ROAS kan beregnes på flere forskellige niveauer. Du kan eksempelvis vælge at udregne ROAS for hele din Google Ads konto, nogle udvalgte kampagner på din Google Ads konto, annoncegrupper på din Google Ads konto eller helt ned på søgeordsniveau, hvor du blot beregner ROAS ud fra enkelte søgeord.
Nu tænker du måske på begrebet ROI, men det skal siges, at der er en forskel! ROI er en forkortelse for Return on Investment, der udregnes for at få info om den procentvise fortjeneste en kampagne giver.
Mange marketingfolk kan være usikre på, hvilken en af metoderne de skal vælge. Så lad os lige få defineret forskellen på dem her:
Forskellen på ROAS og ROI
Formålet med ROAS er at sammenligne, hvor meget du bruger af penge, i forhold til hvor meget du tjener, mens formålet med ROI er, at beregne det beløb, du tjener efter at du har betalt alle dine udgifter.
ROI kan altså ikke bruges til at sammenligne, men fungerer udelukkende som en udregningen, der kan give dig info om en kampagne er investeringen værd.
Hvordan udregnes ROAS?
Vi oplever at der findes en del forvirring omkring hvordan man udregner og gør brug af ROAS som måleværktøj. Derfor vil vi i dette afsnit, komme nærmere ind på et eksempel med en Return on Ad Spend ROAS beregning.
Men først, skal du selvfølgelig præsenteres for formlen, den er ret enkel. Du skal blot dividere din omsætning med dine annonceomkostninger:
Omsætning / Annonceomkostninger = ROAS
ROAS eksempel på udregning
Omsætter du eksempelvis for 1000 kroner på en Google annonce, hvor du har brugt 100 kroner, så giver det dig en ROAS på 1000%.
Årsagen til at ROAS er 1000%, er fordi at du har fået et afkast der svarer til 10 gange din investering.