Som skrevet ovenfor så har du højst sandsynligt oplevet, at kigge på et par sko (eller noget andet) på en webshop. Du vælger ikke at købe skoene, og efterfølgende bliver du stalket af annoncer forskellige steder på internettet, som viser præcist de sko du var usikker på om du skulle købe. I sidste ende vælger du (måske) at købe skoene, fordi du konstant bliver mindet om hvor fede de egentlig er.
Sidder du og overvejer om det hele var et tilfælde? Så kan vi svare dig ret hurtigt, at det er det ikke. Forklaringen er simpel; det er et retargeting marketing eksempel.
Remarketing kaldes også retargeting marketing, men hvorfor hedder det ikke bare markedsføring? Vi har opstillet endnu et eksempel, som kan hjælpe med at give en forståelse af forskellen.
Da du første gang besøgte webshoppen med de flotte sko, havde havde du fundet frem til skoene via en form for markedsføring. Det kan eksempelvis være via annonce på Facebook, en Ads annonce på Google eller noget helt andet. Min pointe er, at du var allerede blevet eksponeret for annoncering fra virksomheden første gang. Remarketing betyder således at du blevet markedsført overfor virksomheden igen.
Måden dette gøres på er, ved at der lagres en cookie på dine potentielle kunders computer, tablet eller telefon. Cookien udløser en remarketing annonce de steder, hvor du har gjort det muligt. Det kan eksempelvis være i Googles søgeresultater eller på Facebook.
Der er mange goder ved at anvende remarketing. For det første så kan remarketing huske dine kunder for dig, herunder hvad de er interesseret i, hvad de har kigget på i din webshop / hjemmeside, og hvilke køb de ikke færdiggjorde.
Dette sker helt uden, at det virker som om at du står og kigger dem over skulderen mens du skriver ned i din notesblok, eftersom alt sker helt automatisk.
Med den information kan du opsætte retargeting marketing annoncer, som minder dem om de køb de ikke foretog, eksponere dem folk produkter som de har kigget på, eller et andet passende budskab.
Her hos InboundCPH beskæftiger vi os blandt andet med Google Ads. Derfor giver det god mening, at vi giver et nærmere indblik i hvordan remarketing fungerer i forhold til din Ads-annoncering på Google.
Til dem der ikke ved det, så kan det kort siges at Google Ads er annoncer i Googles søgeresultater.
Her er det oplagt at lave retargeting, enten for dem der for nyligt har besøgt din webshop / hjemmeside eller dem der har søgt på emner, der er relateret til din forretning.
En person har kigget på skistøvler på din webshop, men bliver forstyrret under købet. Senere på dagen googler personen skistøvler på sin computer, og bliver som noget af det øverste mødt af en annonce fra din hjemmeside, med netop de skistøvler personen kiggede på.
Klikker personen på din annonce, så er chance for at personen køber meget større, end hvis du ikke havde haft din retargeting annonce.