Hvad er en markedsleder?
En markedsleder er en dominerende virksomhed, der har den største omsætning, højeste profit eller flest kunder inden for et afgrænset marked. LEGO A/S er eksempelvis markedsleder inden for legetøjsbranchen, ikke blot i Danmark, men også i mange andre lande.
Som markedsleder har man ofte en stor magt og en evne til at påvirke markedet. Eksempelvis kan man regulere prissætningen på markedet: Man kan hæve prisen, hvis man har en stor kundebase, som er loyale uanset prisen, eller man kan sænke prisen for at udkonkurrere konkurrenterne, hvis man har en solid fortjeneste på produkterne eller en høj egenkapital.
En fordel ved at være markedsleder er, at det er nemmere at indføre nye produkter, som kan sælges dyrere end konkurrenternes, da kunderne har større tiltro til det markedsledende firma. En ulempe ved at være markedsleder er, at det kan være svært at tilpasse og omstille virksomheden og dens produkter til nye behov, fordi store virksomheder ofte ikke er særligt omstillingsparate.
Markedsleder-strategi
Hvordan bliver man markedsleder? En strategi til at blive eller forblive markedsleder er at opkøbe en stor konkurrent på markedet eller udkonkurrere denne. Ved et opkøb fusioneres virksomhederne, og den fusionerede virksomhed står dermed med en meget stærk position på markedet.
Det er dog en risikabel strategi, da den man konkurrerer mod kan komme med et modsvar, som kan påvirke ens virksomhed negativt. Derfor skal man tænke nøje over, hvilken strategi man vil bruge.
Eksempler på markedsledere
Nogle få eksempler på danske markedsledere målt på omsætning:
- Salling Group A/S (dagligvarer)
- Arla Foods International A/S (mejeriprodukter)
- Maersk A/S (shipping)
- Louis Nielsen A/S (briller og kontaktlinser)
- Vestas Manufacturing A/S (vindmøller)