Hvad er influencer marketing?
På et grundlæggende niveau er influencer marketing en type social media marketing, der bruger anbefalinger og produktomtaler fra influencers – enkeltpersoner, der har en dedikerede følgere på sociale medier og betragtes som eksperter indenfor deres felt.
Influencer marketing fungerer på grund af den store tillid, som influencers har opbygget hos deres følgere – og anbefalinger fra dem fungerer som en form for socialt bevis for dit brands potentielle kunder.
Sådan finder du influencers
Ligesom enhver strategi er research det første skridt. Vælg det netværk, du vil fokusere på først. Du kan altid udvide til andre netværk senere, men hvis du lige er begyndt, skal du holde fast ved et.
Ideelt set skal dit brand allerede have en tilstedeværelse på dette netværk eller ønske at udvide sig til det.
Ledelsesstrategi og budget ved influencer marketing
At køre en vellykket influencer marketing kampagne er ikke nemt. Du kan derfor ikke bare sætte din kampagne i gang og håbe på den performer. Det indebærer omhyggelig tracking og opfølgning.
I modsætning til en mere automatiseret annoncestrategi er influencers helt almindelige mennesker, som ofte balancerer flere partnerskaber, så nogle kan komme bagefter i deres forpligtelser til at sende indhold ud til tiden eller lave fejl i dine anmodede tags eller ønsker til handling. Du bliver nødt til at have tid til at være mere involveret og forfine din tilgang gennem erfaring om, hvad der fungerer og hvad der ikke fungerer.
Du bliver nødt til at tænke over det forventede investeringsafkast i din kampagne når du benytter dig af influencer marketing: Hvordan vil du måle på kampagnen? En tilgang kan være at sammenligne dine forventninger til influencers, med hvad du betaler for leads andre steder.