Google PageSpeed Insights
Er du en af dem, som knokler for at hastighedsoptimere dit website, for at opnå en score på 100/100? Så er du ikke alene. Rigtig mange websiteejere arbejder med netop at opnå den højest mulige PageSpeed. Google PageSpeed Insights er uden tvivl et af de mest nyttige og mest anvendte værktøjer for både webmastere, udviklere og ejerne af et website.
Google pageSpeed Insights er et program som giver dig en indsigt i hvor hurtig indlæsningshastigheden er på dit website. Dette gør programmet ved at måle hastigheden og efterfølgende præsentere dig for en score mellem 0 til 100 for at indikere hvor hurtig hastigheden er.
Ikke desto mindre er det en fejl, at mange forsøger at opnå en score på 100/100. Det er ikke sådan, at Google PageSpeed skal bruges. På trods af vigtigheden af Google PageSpeed Insights bør du ikke bruge al din tid på at forsøge at opnå en 100/100 score, da det i de fleste tilfælde vil betyde, at fokus fra andre opgaver flyttes, som kunne have givet større markante fordele.
Google PageSpeed Insights bør altså ikke betragtes som den eneste sandhed, men en god indikation til, hvordan dit websites ydeevne er. I denne artikel vil du få et større kendskab til Google PageSpeed Insights, således at du forstår, hvordan programmets score fungerer, og hvad det præcist måler.
Hvordan fungerer Google Pagespeed Insights
Google PageSpeed Insights (PSI) måler ydeevnen for en side på både mobile- og desktopenheder, og giver derefter forslag til forbedringer. Google PageSpeed Insights er drevet af Lighthouse siden udgangen af 2018. Det betyder, at resultaterne i dine PSI-rapporter er baseret på Lighthouse API.
Når du scanner en side, leverer PageSpeed to typer data: Lab- og feltdata. Labdata indsamles i et kontrolleret miljø, dvs. med et sæt foruddefinerede enheder og netværksindstillinger. Det er effektivt til at rette fejl som påvirker ydeevnen, og dets test kan let gentages. Feltdata er baseret på virkelige Chrome-brugeroplevelser i løbet af de sidste 30 dage: De inkluderer First Contentful Paint (FCP) og First Input Delay (FID).
Hvordan opnår jeg en optimal hastighed?
Baseret på hvor hurtigt din side på dit website er giver Google PageSpeed Insights dig en score fra 0 – 100 baseret på, hvor hurtig din side indlæses. En score som ligger på under 50 betyder, at indlæsningstiden er for langsom, en score på mellem 50 – 89 er okay men betyder samtidig at der er plads til forbedring og en score på 90 eller derover betyder, at indlæsningstiden er god.
Du skal dog være opmærksom på, at din performance score kan ændre sig fra hver gang, at du tester hastigheden på din side. Dette kan der være flere årsager til, men vi anbefaler, at du ikke stresser for meget over din score. Ligger din score på 85 er du i forvejen godt på vej.
Det er dog vigtigt, at have in mente at desto langsommere dit websites indlæsningstid er desto større sandsynlighed er der, at brugerne vil forlade dit website. Google foretog en undersøgelse, hvor de undersøgte, hvor lang tid brugere var på et website, inden de forlod det på grund af den langsomme indlæsningstid. Undersøgelsen viste, at hvis websitet havde en indlæsningstid på 7 sekunder eller mere, så hoppede brugeren fra.
Med denne konklusion kan du begynde at teste hvor lang tid det tager at indlæse dit website. Men som tidligere pointeret. Du skal ikke stresse over scoren, da den kun er vejledende.
Hvordan får jeg en score på 100/100?
Har du en score på 100 ud af 100, har du intet at skulle foretage, da det er det mest optimale score. Vi har pointeret at det ikke er en nødvendighed at have en score på 100 ud af 100, men hvis du absolut vil forsøge at nå dette må anbefaler vi at du følger disse tre trin.
- Undersøg indlæsningshastigheden. Før du foretager dig noget, skal du undersøge om indlæsningshastigheden på dit website er langsom. Er det tilfældet, så lav en speed test i Google PageSpeed Insights for at undersøge din hastighedsscore som kan give dig en indsigt i, hvor meget arbejde du skal lægge i at forbedre indlæsningstiden. Men som tidligere forklaret, så er hastighedsscoren kun vejledende.
- Komprimer dine billeder. Store billeder er oftest en af årsagerne til, hvorfor websites er langsomme med indlæsningshastigheden. Vi anbefaler, at billedefilerne er under 200KB, da alt over det kan have en effekt på indlæsningshastigheden.
- Optimer hastigheden på mobiler. Over 60% af Google søgninger foretages på mobiler. Derfor er det vigtigt, at du også undersøger indlæsningshastigheden på mobilenheder. På Google PageSpeed Insight har du mulighed for at teste indlæsningshastigheden for mobiler.
Hvordan beregnes Google PageSpeed Insight Score?
Når du beder Google PageSpeed Insights om at analysere en side, så returnerer den forskellige sektioner og indikatorer om sidens ydeevne. PageSpeed-resultater er som tidligere nævnt drevet af Lighthouse API, og scoren gør ingen undtagelse. Den hastighedsvurdering du ser øverst i din PageSpeed-rapport, er baseret på lab-data analyseret af Lighthouse.
Dermed er det altså vigtigt at bemærke, at resultatet er resultatet af den simulering Lighthouse laver, af en sideindlæsning på en bestemt enhed.
Google præciserer, at kun elementerne i sektionen “Metrics” fra Lighthouses Performance-kategori bidrager til scoren.
Anbefalingerne der vises under “Diagnostic and Opportunities”, er ikke en del af scoren. Scoren måles med 6 metrics:
- First Contentful Paint(FCP)
- Time to Interactive
- Speed Index
- Largest Contentful Paint
- Total Blocking Time (TBT)
- Cumulative Layout Shift
Ofte stillede spørgsmål om Google PageSpeed Insight
Google PageSpeed Insights er et program som måler indlæsningshastigheden på dit website. Ved at måle hastigheden får du en forståelse for, om du skal optimere din hastighed på dit website. Google PageSpeed Insights har en stor effekt på SEO. Indlæsningshastigheden har en direkte påvirkning på, hvordan dit website ranker på Googles søgeresultater. Så længe at du har en score på 85 eller derover, så er du godt kørende, og du kan samtidig undersøge, hvilke optimeringer du kan foretager dig for at nå den score på 100. Men vi anbefaler at du ikke stresser for meget over selve score fra PageSpeed Insights, da den kun er vejledende. Det er muligt at få en score 100 ud af 100, hvis du undersøger hvilke elementer på dit website, som kan give dig en bedre hastighed. Dette kunne eksempelvis være billeder, hvis filer er store eller tekstbokse som er unødvendige på siden.