Google My Business er et gratis værktøj til virksomheder, som kan bruges til at administrere virksomhedens tilstedeværelse på Google og til at interagere direkte med potentielle kunder på Google. Det er et af de vigtigste SEO-værktøjer til optimering af lokal synlighed, som efterhånden bliver mere repræsenteret i søgeresultaterne på Google.
Virksomhedsdata fra Google My Business bliver typisk vist i det, man kalder en ”Google Local Pack” eller ”Google Snack Pack”, der består af tre virksomhedsresultater og et tilknyttet kort. Den vises øverst i søgeresultaterne på lokale søgninger (dvs. søgninger efter fysiske virksomheder) umiddelbart under eventuelle annoncer. Her er et eksempel på en Local Pack:
Det medfører samtidig, at der ikke efterlades meget opmærksomhed til de almindelige organiske søgeresultater på lokale søgninger – fordi de er gemt væk under først en række annoncer og derefter en Local Pack. Med andre ord, så kan Google My Business have en større effekt med synlighed på lokale søgninger end i de organiske søgeresultater.
Helt konkret er der tre overordnede fordele ved at bruge Google My Business. Disse tre er:
Ligesom at Google har en algoritme for rangering af virksomheder i de organiske søgeresultater, har Google tilsvarende en algoritme for rangering af virksomheder i Local Pack (herunder på Google Maps). Der er grundlæggende tre parametre, der afgør din virksomheds synlighed:
Anmeldelser er ikke kun vigtige for din synlighed i Local Pack, men også for brugernes opfattelse af din virksomhed. Derfor er det vigtigt, at du kommenterer på alle anmeldelser, så potentielle kunder kan se, at der bliver lyttet og taget hånd om kunder, der har haft en dårlig oplevelse. Google ved godt, at ingen er ufejlbarlige, så du bliver ikke straffet på at få nogle enkelte dårlige anmeldelser.
Google My Business er dermed ikke din virksomhedsprofil, men et værktøj, som du kan anvende til at forbedre din virksomhedsprofil, med henblik på at øge dens synlighed og effektivitet. Du kan anvende din Google My Business som et lokalt marketingværktøj, ved hjælp af følgende fire områder:
Der findes mange måder hvorpå forbrugerne kan interagere med din virksomhedsprofil på, hvorefter du bruger din Google My Business-konto til at interagere med dem. Du kan svare på anmeldelser, besvare spørgsmål, aktivere direkte beskeder og oprette tilknyttede alarmer.
Tip: Vidste du, at du også kan bruge din Google My Business til at offentliggøre indlæg til din virksomhedsprofil, ligesom du ville gøre på eksempelvis Facebook.
Faktisk rummer en virksomhedsprofil ikke meget information, men du kan og bør udvide med mere information. Gennem dit Google My Business-konto dashboard, kan du nemlig angive travle/mindre travle tidspunkter, tilføje et link til dit websted, produkter og priser, attributter og andre detaljer, der gør lige præcist din virksomhed unik. Det er altså også din Google My Business som skal bruges, hvis du ønsker at lave ændringer, opdateringer mv.
Hvis du ønsker at få mere indsigt i dit publikum og din lokale søge effekt, så kan du bruge dit Google My Business dashboard. Under fanen “analytics” kan du se, hvad kunderne bruger til at finde din forretningsprofil uanset, om de fandt dig på Google Maps eller med en Google Søgning, en oversigt over de handlinger der blev foretaget på din fortegnelse, og hvordan dine fotos klarer sig i forhold til andre profiler i din kategori.
Hvis du har arbejdet med Google længe så har du nok fundet ud af at Googles algoritme er stor. Google har algoritmer til rangordning af sine annoncer og websteder, men også en til rangering af forretningsprofiler. På dit Google My Business dashboard kan du inkorporere nøgleord i din virksomhedsprofil, for at rangere i lokale søgeresultater.
Som tidligere nævnt, så er Google My Business et stærkt værktøj til lokal SEO. Ved at bruge Google My Business, så er der visse ting, som du har mulighed for at forbedre ved at bruge Google My Business. Disse inkluderer blandt andet følgende:
Google My Business er et værktøj som kan bruges til at administrere og løbende holde sig opdateret på din virksomheds synlighed på Google. Hvis du vil have en mere optimal lokal synlighed, så er Google My Business det bedste gratis SEO-værktøj på markedet. Du har mulighed for at oplyse nyttig viden til brugerne om din virksomhed, skabe mere troværdighed ved at lade dine kunder skrive anmeldelser om din virksomhed og opnå bedre synlighed på Google Maps. Når du skal registrere din virksomhed, får du muligheden for at vælge imellem om din virksomhed har en fysisk adresse eller ej. Dermed er det ikke et krav, at du skal have en lokation. Til gengæld har du mulighed for at segmentere, hvilke områder du vil servicere, så de brugere der er indenfor din virksomheds lokation vil se din virksomhed. Det er helt gratis at registrere sin virksomhed på Google My Business og samtlige værktøjer som der er til rådighed i Google My Business er også gratis at bruge. Der kan gå op til 7 hverdage før Google verificerer din virksomhed.