Hvad er Google Merchant Center?
Google Shopping giver millioner af kunder mulighed for at gennemse, sammenligne og købe produkter online. Funktionen hjælper altså virksomheder, med at nå ud til flere forbrugere og øge salget af produkter.
For at få mest muligt ud af Google Shopping og få optimale resultater i form af klik og konverteringer, skal e-handels virksomheder og digitale marketingfolk anvende to platforme:
Google Ads Manager:
Som er det sted, hvor onlinebutikker og digitale marketingfolk administrerer og bygger alle deres Shopping-kampagner. Det giver dem mulighed for at overvåge annonce budgetter og bud, mens de optimerer kampagnerne, ved hjælp af den præstation indsigt, der er tilgængelig på deres Ads Manager-konto.
Google Merchant Center:
Google Merchant Center er altså det sted, hvor forretninger har deres ‘Google Shopping-feed’. Dette feed vil altså rumme alle de produkter, som virksomheden sælger. Attributter kan omfatte felter som GTIN’er / EAN’er, pris, farve, materialebeskrivelse og titel osv.
Specifikationskrav til Google Merchant Center
Hvis du ønsker at anvende Google Merchant Center og Google Shopping, så er du nødt til at formatere dine produktdata, ved at følge Googles feed krav, når du ønsker at sende dit produkt feed, til dit Google Merchant Center.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at du finder designretningslinjer, der præciserer, hvordan dataene skal anvendes, så Google kan forstå dem grundigt. Selvom du måske finder det overflødigt at læse specifikationskravene grundigt igennem, så kan det være nyttigt at gøre, for at få en forståelse for hvilken slags information du vil få ud af det.
Google Shopping-feed optimering
For online butikker der sælger varer på Google Shopping, er den hurtigste måde at øge sin CTR og konverteringer, med en minimal indsats, at fokusere på strukturering og optimering af sit Merchant Center-feed.
Det kan godt være, at du har en effektiv budstrategi, men er dit feed dårligt struktureret eller optimeret? Ja så er der stor chance for, at du altså ikke vil opleve de resultater du ønsker.
Vidste du, at Google Shopping-annoncer faktisk kan give dig 26% bedre konverteringsfrekvenser til 23% lavere pris pr. Klik (eller CPC) i forhold til traditionelle tekstbaserede annoncer, men de skal altså optimeres ordentligt.
Når først du har sendt dit feed til Google Shopping, så vises disse produkter når en kunde bruger Google til at søge efter et produkt, hvis de altså søger efter et af de produkter du sælger. Produkterne kan vises på hovedsiden i Google eller under fanen “Shopping”.
Hvis du for alvor vil benytte dig af dette, er det godt givet ud at tage sig tid til virkelig nøjagtigt at definere og beskrive produkterne i dit Google Shopping-feed. Det hjælper altså potentielle kunder, der søger efter dine produkter, til lettere at finde lige netop dine varer.