Skriv til læseren – om det, læseren kender og forstår
2 elementer er vigtige, når du vil fange læseren og fastholde læserens interesse.
- Du skal skrive direkte til læseren
- Du skal vise, at du kender læseren og læserens situation
Alle mennesker vil helst læse om sig selv – eller noget de kan relatere til. Derfor skal du både skrive dine salgstekster og blogindlæg med udgangspunkt i læserens verden og kun nævne det, læseren har brug for at vide.
Du kommer langt ved at skrive ”du” i stedet for ”jeg” eller ”vi”, så tit det kan lade sig gøre.
Udover det psykologiske i, at ”du” peger ind mod læseren, kommer du også automatisk til at skrive ud fra læserens verden med ordet ”du”. Og jo bedre du kender din målgruppe, jo mere præcist kan du ramme læserens verden, problemer og drømme.
Før du begynder at skrive, så besvar de her spørgsmål:
- Hvornår har læseren mest brug for din hjælp?
- Hvad vil være allervigtigst for læseren at opnå?
- Hvad er relevant for læseren?
- Hvad er overflødigt?
- Hvilke af dine fagord forstår læseren?
- Skal du bruge humor i dine tekster eller være formel?
En af de kendte myter om gode tekster er, at de skal være korte. Det passer ikke. For en tekst skal altid være lang nok til at overbevise din læser om, at læseren skal gøre det, du gerne vil have læseren til. Eventuelt at købe eller at ringe til dig. Og du overbeviser læseren ved at svare på læserens spørgsmål – og undgå oplysninger, der ikke er relevante for læseren og forstyrrer læseren, mens han/hun læser. For jo mere præcist du kan ramme læserens spørgsmål, problemer eller overvejelser, jo mere kan læseren mærke, at det netop er ham/hende, du skriver om.
Eksempelvis gør det tit en stor forskel, om din læser handler på vegne af en virksomhed eller som privatperson. Dels fordi det påvirker hele læserens kunderejse. Dels fordi erhverv og private handler ud fra meget forskellige behov og tit foretrækker forskellige måder at samarbejde på.
Forskellige behov for flotte haver
Hvis du er anlægsgartner, er der jo stor forskel på, om din kunde:
- hyrer dig ind som privatperson, fordi kunden gerne vil have en pæn have og måske ikke længere har fysikken til at holde haven selv – eller fordi kunden gerne vil imponere med en ekstravagant have
- er formand for en grundejerforening, andelsforening eller ejerforening, handler for andres penge og primært ønsker, at naboerne er glade, så kunden ikke får klager
- er driftschef i en kommune og har brug for en fast aftale med flere gartnere året rundt
Udover at de tre forskellige kunder har vidt forskellige behov ift. selve gartneraftalen, får du også meget svært ved at overbevise dem alle om, at du kan rådgive dem alle lige godt ud fra hver deres behov, fordi de ikke har brug for det samme. Og ingen søger bare en gartner.
Pensionisten, der gerne vil have en pæn have, har måske også brug for et nyt gangareal, så han/hun bedre kan gå rundt og nyde haven. Formanden for beboerforeningen har måske brug for at få anlagt nogle bede, der er nemme at vedligeholde, og den kommunale driftschef har brug for en stabil og budgetvenlig aftale, han/hun kan forsvare internt i systemet.
Hvert af de tre forskellige scenarier giver dig et meget præcist udgangspunkt for dine tekster. Og udover at den rette målgruppe får meget mere lyst til at handle hos dig, får du også selv stor indflydelse på, hvem dine kunder bliver, når du tør fokusere på én specifik målgruppe. Endeligt kan du time dine ydelser og samarbejdsformer, så de passer denne specifikke målgruppe rigtig godt.
Fasthold også når du ikke vil sælge
Nogle gange kan en enkelt, specifik sætning udgøre hele forskellen, så din læser både læser din tekst færdig og køber hos dig. Bare den viser præcist, at du kender læseren godt nok.
Selv hvis din tekst ikke skal sælge, men udelukkende positionere dig som ekspert, er du også afhængig af at fastholde din læser. Her skal du gøre læseren klogere på dit speciale eller uddybe nogle af de detaljer, der ikke egner sig til dine salgstekster.
Du kan optimere din tekst endnu mere med disse fokuspunkter:
- Undgå for lange sætninger. Bryd dem hellere op med punktummer frem for at bruge for mange kommaer. Det gør det lettere for læseren at overskue dit indhold
- Skriv aktive verber fremfor passive. Altså hellere ”Skriv dit telefonnummer her. Så ringer jeg til dig” fremfor ”Du vil blive kontaktet”
- Undgå ”man”, for ordet ”man” slører, hvem du skriver om. Og ingen læser føler sig ramt ved at blive omtalt som ”man”
- Pas på med fyldord som ”altså”, ”egentlig”, ”jo” eller ”selvfølgelig”. Ofte gør de ord teksten længere uden at bidrage med indholdet
- Læs din tekst igennem igen. Kan noget udelades? Får læseren svar på alle sine spørgsmål
Den gode nyhed er, at alt hvad jeg har skrevet, ikke bare gør dine almindelige tekster bedre. Du bliver også honoreret af Google, når din tekst er en SEO-tekst. For Google honorerer gode tekster, der besvarer læsernes spørgsmål.
Listen to “Effektiv content marketing & 5 tips til at skrive godt indhold” on Spreaker.