Hvad betyder KPI?
KPI’er betyder som skrevet ovenfor Key Performance Indicator. Der er ikke blot tale om et målepunkt, men også om en metode til løbende at vurdere, hvordan der performes i forhold til opstillede målsætninger. Uanset om du er en større eller mindre virksomhed, kan du have gavn af at opstille KPI’er for dine indsatsområder.
KPI’er kan eksempelvis bruges i relation til salg, marketing, kundetilfredshed og medarbejderfastholdelse. Det er vigtigt, at målene er tydelige og målbare for ellers har du ingen chance for efterfølgende at evaluere dem. I marketing kan KPI’er eksempelvis være højere omsætning og en større synlighed på Google.
Eksempel på processen for KPI’er
Hvordan kan jeg arbejde med KPI’er?
Vil du gerne arbejde med KPI’er, så skal du opsætte nogle fokusområder i din virksomhed, hvor der findes et udviklingspotentiale. Alt dette med fokus på at opnå næste niveau med firmaet.
Det grundlæggende formål med opsætning af KPI’er er at skabe øget produktivitet gennem større motivation. Dette sker ved en løbende evaluering i forhold til, hvordan det går med at opnå KPI’erne og hvad samt hvordan der evt. skal korrigeres.
Man skelner mellem low-level og high-level KPI’er:
- Low-level: Ved low-level KPI’er fokuseres der på de enkelte afdelingers performance i virksomheden.
- High-level: Ved high-level KPI’er fokuseres der på flere eller alle afdelinger i virksomheden.
For at kunne arbejde med KPI’er på en hensigtsmæssig måde er det vigtigt, at de mål du sætter både er defineret tydeligt og kan måles på. Hertil kan et godt hjælpeværktøj være SMART-modellen, som indikerer, at de opstillede KPI’er skal være:
- Specific. Målet skal være specifikt.
- Measurable. Det skal være muligt at måle på fremgangen.
- Attainable. Det skal være muligt at opnå målet.
- Relevant. Målet skal være relevant for virksomheden.
- Time-bound. Det skal være muligt at nå målet inden for den tidsfristen.
Processen er derfor, at du kortlægger relevante fokusområder i din virksomhed, opsætter et eller flere mål baseret på SMART-modellen vist ovenfor og løbende måler din performance på målene. Fokusområderne kan tage afsæt i din virksomheds mission, vision og aktuelle forretningsmål.
Eksempel på KPI’er for en webshop
Ønsker du at opstille KPI’er for en webshop, kan disse eksempelvis omfatte:
- antal besøg
- antal downloads
- antal leads
- antal sidevisninger
- antal salg
- konverteringsrater
- omsætning.
Mere konkret kan KPI’erne eksempelvis være:
- at omsætningen skal øges med 10 % i næste regnskabsår
- at den gennemsnitlige ordrestørrelse skal øges med 5 %
- at konverteringsraten for besøgende fra Google skal øges med 3 procentpoint
- at antallet af besøgende på websitet skal øges med 15 %
- og meget, meget mere.
Gennem en analyse af websitet kan du med afsæt i ovennævnte KPI’er undersøge, hvor der ligger det største udviklingspotentiale og dermed prioritere disse KPI’er. Du kan efterfølgende opstille en række operationelle mål for, hvordan du forbedrer KPI’erne – det kan eksempelvis være tekniske udfordringer, du skal løse for at opnå dit mål, eller det kan være, at du skal arbejde med specifikke marketingindsatser. Læs eventuelt mere om opstilling af KPI’er i forhold til arbejdet med SEO.
Ofte stillede spørgsmål
En KPI er en målbar værdi, der bruges som indikator for, i hvor høj grad en målsætning er opnået. Virksomheder kan eksempelvis opsætte KPI’er for deres marketingindsats.
KPI er en forkortelse for Key Performance Indicator. På dansk bruger man som regel den engelske betegnelse.
KPI’er er målepunkter, der bruges til at vurdere og evaluere effekten af et arbejde. Samtidig giver de incitament og motivation til arbejdet.
Målingen af KPI’er afhænger af de valgte KPI’er. Nogle kan eksempelvis måles via kvantitative online statistikværktøjer, mens andre kan måles via kvalitative spørgeundersøgelser.