Et webinar er en præsentation, der afholdes i realtid via internettet. Hovedfunktionen ved et webinar er, at en oplægsholder formidler viden til deltagere, der kan være geografisk placerede over hele verden. Det er ofte muligt for deltagerne at interagere med oplægsholderen gennem chatbeskeder.
Webinarer kan eksempelvis bruges til formidling af viden og til markedsføring af en virksomhed. Hos InboundCPH holder vi eksempelvis gratis webinarer om blandt andet SEO, hvor vi deler vores viden til deltagerne, og dermed samtidig giver deltagerne mulighed for at lære os bedre at kende.
Eksempel på et webinar.
Som deltager til et webinar anbefaler vi, at du:
Som oplægsholder til et webinar anbefaler vi, at du:
Der findes mange forskellige webinarsystemer. Blandt de mere populære er:
Det er ikke længere, som tidligere, nødvendigt at installere ekstra software og specielt udstyr.
Det er en fordel, hvis den valgte software giver mulighed for:
Webinarer kan med succes bruges til mange forskellige ting. Som deltager kan det både være til at booste din eller en medarbejders viden omkring et specifikt emne. Som afholder af et webinar, kan det også være med forskellige mål for øje.
Som underviser kan du nå ud til et bredere publikum af studerende, da de ikke behøver at bruge tid og penge på rejser. Deltagerne kan tilgå dit webinar hvor som helst, så længe de har internet.
Hvis du afholder et webinar kan du også undgå omkostninger i forbindelse med leje af konferencerum, mad og andre udgifter, som giver dig mulighed for at opkræve mindre for arrangementet og dermed have flere deltagere.
Mange virksomheder bruger webinarer til uddannelse og opdatering af deres medarbejderes faglige kompetencer. I dagens hurtige verden er det kun dem, der følger med i branchens nyeste trends, der kan få succes.
Marketing er et område, hvor webinarer kan give størst fordel, idet et webinar ofte hjælper dig med at opbygge et langsigtet personligt forhold til dine kunder. Hvis du kan formidle en ekspertviden til deltagerne inden for et givent emne, så vil de ofte i langt højere grad stole på dig og dermed være tilbøjelige til at købe dine produkter eller tjenesteydelser.
Et webinar er i al sin simpelhed en online præsentation, der afholdes via internettet i realtid. Man kan anskue det som et seminar via internettet.
Blandt de mest populære webinarsystemer er Zoom, BigMarker, GoToWebinar og danske TwentyThree.
Priserne for de mest udbredte webinarsystemer starter omkring 1.000 kr. månedligt. Dertil kommer et engangsbeløb til indkøb af mikrofon og videokamera .