Unlinked mentions

Unlinked mentions er omtale af din virksomhed på et andet website, uden at det pågældende website linker til dig. I denne artikel får du viden om unlinked mentions og nogle gode råd til, hvordan du kan bruge dem i dit arbejde med linkbuilding.

blog-marketingmix

Hvad er unlinked mentions?

Unlinked mentions (også kaldet linkfri omtale) er omtale af din virksomhed på et andet website, uden at det pågældende website linker til dig. Idet websitet allerede omtaler dig og er fortrolig med din virksomhed, giver det dig en unik mulighed for at konvertere omtalen til et link. Det er derfor en effektiv linkbuilding-strategi.

Du kan finde unlinked mentions af din virksomhed ved brug af værktøjet ‘Content explorer’ i Ahrefs. Indtast dit virksomhedsnavn og klik på søg. Vælg derefter ‘Highlight unlinked domains’ og indtast dit domænenavn for at se en oversigt over alle unlinked mentions af din virksomhed.

Du kan med samme fremgangsmåde finde unlinked mentions af eksempelvis produkter (forudsat at de er unikke for din virksomhed), medarbejdere og slogans. Værktøjet finder ikke al omtale, og i nogle tilfælde kan en ganske almindelig Google-søgning derfor været et godt supplement.

Gennemgå hver side på listen og overvej, om det er sandsynligt, at du kan få et link i forbindelse med omtalen. Kontakt efterfølgende indehaveren af websitet med afsæt i vores gode råd i tabellen herunder. Husk, at en omtale ikke er værdiløs, selvom den ikke er suppleret af et link. Der er flere indikationer på, at linkfri omtale indgår som et positivt signal i Googles algoritme, når Google skal vurdere autoriteten af dit website. Men en omtale med et link er alt andet lige bedre.


Gode råd til konvertering af unlinked mentions

  • Skriv personligt. Lad være med at sende den samme mail til en masse forskellige personer. Skriv personlige mails, og ros dem, du skriver til.
  • Fokuser indsatsen. Vælg nogle få websites ud, som det er realistisk, at du kan få et link fra. Hvis ikke et link passer naturligt ind på siden, så lad den være.
  • Undgå medier. Mange medier har en politik om ikke at indsætte links i deres nyhedsartikler (med mindre, der er en rigtig god grund til det, eller de bliver betalt for det). Medier er derfor ofte spild af tid.
  • Hold dig fra kritik. Undlad at kontakte websites, der omtaler din virksomhed kritisk, med mindre du har en formodning om, at en dialog med indehaveren af websitet kan føre til en mere positiv omtale af din virksomhed.
  • Giv noget igen. Find en stavefejl, et dødt link eller en anden fejl på den side, der omtaler din virksomhed. Det er ikke kun hjælpsomt – det øger også deres vilje til at linke, dels fordi du har hjulpet dem, og dels fordi de nu under alle omstændigheder skal opdatere siden for at rette fejlen.
mark-figur

Mark Mølgaard

Partner & Senior SEO Specialist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Få hjælp til linkbuilding

Har du brug for hjælp til linkbuilding, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på linkbuilding? Kontakt os og få en uforpligtende dialog med vores linkbuilding-specialister.  

henning-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Få en dialog om dit projekt

Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor