Hvad er et Sales Qualified Lead?
Sales Qualified lead (SQL) er den fjerde af seks faser på en kundes købsrejse. Det er tilfældigvis både et af de vigtigste og sværeste trin for en virksomhed at definere fordi det er her, at marketingteamet overdrager et lead til salgsteamet.
Når et lead bliver et SQL, er det altså salgsteamets ansvar at arbejde videre med dette lead, og få dem længere ned i salgstragten. Leads som befinder sig i SQL-fasen, er i opdagelsesfasen af salgsprocessen. De har derfor endnu ikke undersøgt din virksomhed godt nok til at vide, om dit produkt eller løsning er den rette.
Derfor skal begge parter, i denne del af fasen, samle mere information om hinanden, inden de går videre til en decideret salgssamtale. Kunden for at undersøge virksomhedens produkt eller service, og sælgeren for at tilbyde kunden det bedste produkt eller den bedste løsning, til at dække deres behov.
Typisk er et møde involveret inden et lead bliver et SQL. Dette møde kan enten være en demonstration af et produkt eller blot en samtale omkring, hvilke produkter eller løsninger, som virksomheden kan tilbyde kunden. Et lead bliver kun et SQL, hvis kunden under denne samtale viser interesse i at fortsætte salgsprocessen og potentielt foretage et køb. Selvfølgelig kan denne procedure se forskellig ud fra virksomhed til virksomhed.
Et Sales Qualified Lead kan naturligvis defineres forskelligt, alt efter hvilken virksomhed der er tale om. Det skyldes at leads til forskellige produkter og services modnes forskelligt, og skal af den årsag behandles forskelligt. Dermed definerer virksomheder SQL’er forskelligt, idet der kan være forskel på, hvornår en virksomhed anser et lead som værende interesseret og et potentielt godt match.
Sales Qualified Lead – et godt lead
At definere hvornår et lead bliver et SQL, afhænger af hvilken virksomhed der er tale om. Måske anses et lead som værende et SQL, hvis de opfylder en række kriterier såsom; køn, alder, branche mv. Er der tale om B2B virksomheder, så kan det måske være på baggrund af branche, antal medarbejdere og omsætning.
Dermed sagt, at der altså kan anvendes et hav af variable til at definere om et lead er et godt match, og derfor kan defineres som et SQL. I sidste ende kan det dog koges helt ned til, hvilke typer af kunder som giver størst værdi til din virksomhed. At finde de variabler, som kunder har tendens til at have, hjælper dig med at identificere dine SQL’er. Ved at arbejde med de variabler og kende dem godt, kan de hjælpe dig med at evaluere dine leads fremad.