Google Search Console

Google Search Console er tæt på at være dit vigtigste redskab som hjemmeside / webshopejer. Bliv klogere på toolet i vores Google Serach Console guide lige her, hvor du får brugbare Google Search Console tips.

blog-remarketing

Hvad er Google Search Console?

Google Search Console hjælper dig med at overvåge hvad der sker på dit website. Her kan du se data, som gør at du bedre forstår hvordan Google ser på dit website. Denne viden kan du bruge til at lave forbedringer, som Google vil sætte pris på samt udbedre fejl på dit website, som Google har konstateret.

Ikke mindst, så er det ganske gratis.

 


Hvem er Google Search Console til?

Som skrevet i indledningen, så tror mange fejlagtigt at Google Search Console er noget Google har skabt udviklere og webmastere, men det er altså ikke korrekt.

For Google Search Console bidrager med super vigtig data for alle. Det vil sige, at uanset om du er generalist eller specialist, nybegynder eller avanceret bruger, marketing manager, website administrator, udvikler, virksomhedsejer eller andet, så kan Google Search Console hjælpe dig. 


Hvad kan jeg bruge Google Search Console til?

Google Search Console har et hav af anvendelsesmuligheder. Under hjælp til Search Console, der beskriver Google selv, at toolet indeholder værktøjer og rapporter, som du kan gøre følgende med:

  • Bekræfte at Google kan finde og crawle dit website.
  • Løse indekseringsproblemer og anmode om ny indeksering af nyt eller opdateret indhold.
  • Se trafikdata fra Google Søgning for dit website: Hvor ofte vises dit website i Google søgninger, hvilke søgeforespørgsler vises dit website for, hvor ofte klikker brugerne på dit website ud fra disse forespørgsler og meget mere.
  • Modtage advarsler, når Google støder på problemer med indeksering, spam eller andre problemer på dit website.
  • Se, hvilke websites der linker til dit website.
  • Finde og rette fejl i forbindelse med AMP, mobilvenlighed og andre funktioner i søgninger.

Hvad har Google Search Console med SEO at gøre?

Tag det som en gave fra Google, at du helt gratis har adgang til et af de mest powerfulde SEO tools.

Arbejder du med SEO, så kan du eksempelvis anvende værktøjet til at få info om:

  • Udsving i din organiske trafik
  • Hvor du skal forbedre en placering for et søgeord, der ikke ranker tilfredsstillende
  • Hvor du skal optimere dine metadata, eksempelvis på sider der har en høj søgevolume men en lav CTR
  • Hvor der er fejl i dit sitemap og evt. hvordan du løser disse fejl
  • Hvilke indholdstyper og emner der får flest backlinks
  • Hvilke sider der har behov for flere interne links

Hvordan får jeg Google Search Console?

For at anvende Google Search Console så kræver det, at du har en Google konto.

Har du det, så skal du blot følge denne guide:

  1. Log ind på din Google konto
  2. Åben Google Search Console og tryk på start nu
  3. Tilføj dit domæne
  4. Bekræft din konto ved hjælp af en HTML-fil, et HTML-tag, Google Analytics eller Google Tag Manager.

Når du først har trykket på start, så vil du blive guidet af Google resten af vejen.

mark-figur

Mark Mølgaard

Partner & Senior SEO Specialist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Prøv vores online konkurrentanalyse
    Få indsigt i dine konkurrenter på Google