Google Search Console

Google Search Console er tæt på at være dit vigtigste redskab som hjemmeside / webshopejer. Bliv klogere på toolet i vores Google Serach Console guide lige her, hvor du får brugbare Google Search Console tips.

blog-remarketing

Hvad er Google Search Console?

Google Search Console er et program som hjælper dig med at overvåge hvad der sker på dit website. Her har du mulighed for at se data, som gør at du bedre forstår, hvordan Google ser på dit website. Denne viden kan du bruge til at lave forbedringer, som Google vil sætte pris på samt udbedre fejl på dit website, som Google har konstateret.

Fordelen ved at bruge Google Search Console er mange, så for at gøre det overskuesligt er der opremset de mest essentielle fordele ved at bruge Google Search Console:

  • Det er gratis at bruge og samtlige værktøjer i Search Console er ‘free of charge’
  • Du skal ikke oprette et login til Search Console, hvis du i forvejen har en Google konto
  • Du får løbende opdateringer fra Search Console i forhold til registrering af problemer samt, hvordan du kan løse dem.
  • Du får løbende indblik i, hvordan dit website bliver vist i Google Søgning
  • Løbende rapportering om visninger samt crawloplysninger

Hvem er Google Search Console til?

Som skrevet i indledningen, så tror mange fejlagtigt, at Google Search Console er noget Google har skabt til udviklere og webmastere, men det er altså ikke korrekt.

For Google Search Console bidrager med super vigtig data for alle. Det vil sige, at uanset om du er generalist eller specialist, nybegynder eller avanceret bruger, marketing manager, website administrator, udvikler, virksomhedsejer eller andet, så kan Google Search Console hjælpe dig.

For at give dig et indblik i hvorfor Google Search Console er brugbart, uanset din arbejdstitel har Google fremlagt i sektionen hjælp til Search Console nogle eksempler på forskellige arbejdstitler, og hvorfor Google Search Console er nyttig for dem:

  • Virksomhedsejere: Bør som udgangspunkt have kendskab til de basale værktøjer i Google Search Console og viden om, hvordan Google Search Console kan være med til at forbedre ens placering på Google.
  • SEO specialister: Hvis man arbejder med SEO, så er det en kæmpe fordel at benytte sig af de diverse værktøjer, som Google Search Console har til rådighed der løbende kan holde dig opdateret med dit websites placering og trafikken på websitet. Resultaterne som Google Search Console løbende holder dig opdateret med kan hjælpe dig med at overveje hvilke beslutninger, som du skal træffe for at forbedre ens websites synlighed.
  • Side administratorer: Google Search Console er et vigtigt værktøj, hvis du arbejder som side administrator, da du løbende skal holde dig opdateret på dit websites placering på Google samt optimere siden løbende. Ved at bruge Google Search Console vil du løbende blive opdateret med vedligeholdelsen af dit website samt, hvordan du kan forbedre dit website. Derudover holder Google Search Console dig informeret, når websitet eksempelvis oplever server fejl og sikkerhedsproblemer såsom hacking.
  • Web udviklere: Hvis man arbejder med websitets kodning, så kan Google Search Console hjælpe dig med nemme løsninger til almindelige problemer der kan opstå i kodesystemet såsom opståede fejl i den strukturerede data.

Hvad kan jeg bruge Google Search Console til?

Google Search Console har et hav af anvendelsesmuligheder. Under hjælp til Search Console, der beskriver Google selv, at toolet indeholder værktøjer og rapporter, som du kan gøre følgende med:

  • Bekræfte at Google kan finde og crawle dit website.
  • Løse indekseringsproblemer og anmode om ny indeksering af nyt eller opdateret indhold.
  • Se trafikdata fra Google Søgning for dit website: Hvor ofte vises dit website i Google søgninger, hvilke søgeforespørgsler vises dit website for, hvor ofte klikker brugerne på dit website ud fra disse forespørgsler og meget mere.
  • Modtage advarsler, når Google støder på problemer med indeksering, spam eller andre problemer på dit website.
  • Se, hvilke websites der linker til dit website.
  • Finde og rette fejl i forbindelse med AMP, mobilvenlighed og andre funktioner i søgninger.

Nyttige værktøjer i Google Search Console

Som forklaret tidligere findes der mange nyttige værktøjer som kan hjælpe med forbedringen af ens website. For at gøre det mere overskueligt er der her en kort liste over nogle af de mest essentielle værktøjer fra Google Search Console som er nyttige at bruge:

  • Coverage – Coverage er med til at vise, hvordan Google opdagede websitets URL, og om Google har crawlet websitet succesfuldt eller ej. Hvis den ikke succesfuldt har crawlet ens website vil Search Console give en forklaring på hvorfor. Derudover kan Coverage også holde dig opdateret med forbedringer til den strukturerede data.
  • The Performance Report – Det mest essentielle værktøj når man bruger Google Search Console, da dette værktøj giver dig en overordnede oversigt over, hvordan dit website præsterer i søgeresultaterne på Google. Google baserer sin indsigt efter de fire søgeresultater som er henholdsvis: Web, billede, video og nyheder.
  • Search Console Page Experience Report – Angiver den besøgendes oplevelse af dit website baseret på hvor hurtigt dit website er. Dette værktøj er godt at bruge for at få et indtryk af hvor hurtigt dit websites speed performance er.
  • Clicks – Clicks viser, hvor ofte brugere klikker på dit websites URL baseret på søgeresultaterne fra Google. Hvis der er lave antal kliks, er dette ikke dårligt, men derimod en indikation af, at dit website trænger til forbedringer således at der genereres mere trafik fra brugere.
  • Impressions – Impressions er de antal gange dit website er blevet vist i søgeresultaterne på Google. Impressions medtager ikke de antal kliks der er på dit website fra søgeresultaterne med i dataen. Dataen fra kliks bliver sorteret i Clicks værktøjet, som beskrevet tidligere.

Hvad har Google Search Console med SEO at gøre?

Tag det som en gave fra Google, at du helt gratis har adgang til et af de mest powerfulde SEO tools.

Arbejder du med SEO, så kan du eksempelvis anvende værktøjet til at få info om:

  • Udsving i din organiske trafik
  • Hvor du skal forbedre en placering for et søgeord, der ikke ranker tilfredsstillende
  • Hvor du skal optimere dine metadata, eksempelvis på sider der har en høj søgevolume men en lav CTR
  • Hvor der er fejl i dit sitemap og evt. hvordan du løser disse fejl
  • Hvilke indholdstyper og emner der får flest backlinks
  • Hvilke sider der har behov for flere interne links

Desuden har du mulighed for at få lavet søgeordsanalyser af Google Search Console, som kan give et indblik i dit websites eksponering samt klikrate fra besøgende, og hvor dit websites placering er på Google.

Hvis du vil have en mere detaljeret indsigt i, hvordan SEO værktøjerne hjælper dig med at forbedre dit website og, hvordan værktøjerne virker har Google udarbejdet en SEO Starter Guide, som kan varmt anbefales.


Hvordan får jeg Google Search Console?

For at anvende Google Search Console så kræver det, at du har en Google konto.

Har du det, så skal du blot følge denne guide:

  1. Log ind på din Google konto
  2. Åben Google Search Console og tryk på start nu
  3. Tilføj dit domæne
  4. Bekræft din konto ved hjælp af en HTML-fil, et HTML-tag, Google Analytics eller Google Tag Manager.

Når du først har trykket på start, så vil du blive guidet af Google resten af vejen.


Ofte stillede spørgsmål om Google Search Console

Hvad er Google Search Console?

Google Search Console er et program som bruges til løbende at opdatere ens website for fejl, optimering samt hvordan man kan forbedre websitets placering på Google Søgning.

Hvordan bruger man Google Search Console?

Alle der har en Google konto kan bruge Google Search Console. Du skal blot angive dit websites domæne og derfra vil Search Console hjælpe dig på vej med de diverse værktøjer som der er til rådighed.

Hvem kan bruge Google Search Console?

Alle der har et website indenfor en specifik branche bør som udgangspunkt bruge Google Search Console for løbende at blive opdateret på trafik samt placering på Google Søgning. Derudover kan Google Search Console benyttes af alle uanset, hvor erfaren man er med at arbejde med data.

Er Google Search Console svært at bruge?

Google Search Console er nemt at bruge uanset, hvor god man er til at arbejde med data. Programmet guider dig igennem og forklarer, hvordan de forskellige værktøjer bruges og, hvad de kan bidrage med til at forbedre dit website. Dette er alt fra, hvordan man kan forbedre sin placering på Google men også, hvordan man kan løse kodningsfejl på websitet.

Koster det penge at bruge Google Search Console?

Det er gratis at bruge Google Search Console samt de værktøjer som man får til rådighed i programmet.

Mark komprimeret

Mark Mølgaard

Partner & Senior SEO Specialist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Prøv vores online konkurrentanalyse
    Få indsigt i dine konkurrenter på Google
    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing