4 facts om Facebook
1) Facebook er et socialt medie, stiftet af Mark Zuckerberg.
2) Det sociale medie Facebook, blev stiftet i februar 2004.
3) Navnet Facebook betyder blå bog, og refererer til de bøger som udleveres på universiteterne med billeder af de studerende.
4) Facebook har over 1,86 milliarder brugere verden over.
Hvad er Facebook-annoncering?
Hvis du ønsker at benytte dig af Facebook-annoncering, så skal du først og fremmest have styr på din målgruppe. Du ønsker naturligvis at din annonce bliver vist til brugere, som rent faktisk er relevante for dig – ellers kan du hurtigt komme til at bruge rigtig mange penge, på at vise dine fine annonce for brugere, som ikke er interesseret i din virksomhed.
Hvis du allerede har forsøgt at lege lidt med Facebook-annoncering, er du måske faldet over muligheden for samtidig at administrere dine Instagram-annoncer. Det skyldes at Facebook altså ejer Instagram og de derfor har gjort det nemt for dig, at administrere både dine Facebook-annoncer samt Instagram-annoncer samme sted.
Facebook-annoncering – hvad koster det?
Hvis du er helt ny, kan prisen for Facebook annoncering være noget af det du tænker mest på. Facebook annoncering skal jo kunne betale sig for dig, selv hvis du er en mindre eller nystartet virksomhed.
Derfor bør du selvfølgelig overveje, hvor mange penge du har lyst til at afsætte til Facebook-annoncering, for der findes ingen listepriser, hvor du nemt og hurtigt kan slå op og danne dig et overblik, desværre, priserne afhænger nemlig af flere forskellige parametre.
Uanset hvor mange penge, du vælger at afsætte til Facebook-annoncering, er der et par ting, der er vigtige at huske på.
Der findes ingen formel for, hvordan dine annoncer skal sættes op for at de performer bedst muligt. Den første periode vil derfor altid skulle anses som værende en prøveperiode, hvor du løbende skal rette din kampagne til, teste forskellige budskaber, annonceringsmuligheder mv. Indtil du finder den helt rigtige model, som giver dig gode resultater.
Når du opretter en Facebook-kampagne, skal du angive hvordan du ønsker at betale for din annonce, der er nemlig også flere muligheder.
Dog er det mest normale at betale gennem Facebooks annonceauktion, hvor du sætter et dagsbeløb eller et max beløb for hele kampagnes løbetid.
Slutligt skal du også angive, hvor meget det maksimalt må koste dig, at en person bliver eksponeret for din annonce.
Opfølgning på dine Facebook-annoncer
Som nævnt ovenfor skal du altid huske på at følge op på dine Facebook-annoncer, for hvis ikke dine annoncer performer optimalt, så gør du klogt i at rette dem til, eller forsøge med en ny approach. For der er ikke noget mere ærgerligt end at købe sig fattig i annoncering, uden det har den ønskede effekt.
Det vil altså sige, at når du har kørt din annonce i en periode og indsamlet tilpas meget data til at analysere på effekten af din Facebook annonce, bør du evaluere denne data og enten fortsætte i samme spor, eller vælge at optimere på annoncen.
Tip: For at komme godt fra start, kan du med fordel opsætte to annoncer, som kører sideløbende. Så kan du nemlig splitteste og sammenholde denne data, for at vurdere hvilken annonce, som har performet bedst.