CLV (Customer Lifetime Value)

CLV er en forkortelse for Customer Lifetime Value, som er en beregning af den samlede fortjeneste, du har af en kunde. Du kan udregne CLV ud fra den enkelte kunde, men oftest beregnes en gennemsnitlig Customer Lifetime Value ud fra en bestemt kundegruppe.

blog-google-analytics

Hvad er CLV?

Det er vigtigt for en virksomhed at have kendskab til, hvor meget virksomhedens kunder er værd. For at lave den beregning, kan du gøre brug af Customer Lifetime Value, som indikerer, hvad den samlede værdi af en kunde er. CLV kaldes på dansk også for kundeværdi eller kundelivstidsværdi.

Customer Lifetime Value er brugbart at kende til, når din virksomhed for eksempel skal planlægge, hvor meget der skal bruges til markedsføring, når der skal skaffes nye kunder.

Når du skal beregne virksomhedens CLV, skal du vide:

  • Hvor lang tid, kunderne er hos virksomheden
  • Hvilken årlig fortjeneste, der er per kunde
  • Hvor mange penge, der bruges på at tiltrække nye kunder

For at finde ud af, hvor meget dine kunder er værd, skal du lave udregningen:

Levetiden * den årlige fortjeneste – tiltrækningsprisen = CLV.

Find virksomhedens CLV og få mest muligt ud af dine marketingskroner

Har du kendskab til din virksomheds Customer Lifetime Value, er det lettere at vurdere, hvor meget der skal bruges på markedsføring til en bestemt kundegruppe. Det kan på sigt være til gavn for din virksomhed og den brugeroplevelse, du giver kunderne.

Hvis en kunde for eksempel tilfører virksomheden 1.000 kr. på bundlinjen ved første handel, vil det være nærliggende at tænke, at der skal være brugt under 1.000 kr. på at tiltrække kunden, så der genereres et overskud.

Men hvis kunden efterfølgende handler 20 gange mere, kan det sagtens være givet godt ud, at der er brugt en del flere penge på at tiltrække kunden i første omgang.

23__4824_Ian fritlagt

Ian Rosenfeldt

Founder, COO & Chief AI Strategist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din virksomheds data, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på dataindsamling? Kontakt Ian Rosenfeldt og få en dialog om projekt.

23__4824_Ian fritlagt
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Prøv vores online konkurrentanalyse
    Få indsigt i dine konkurrenter på Google
    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing