Søg

Quality Score udregningen er nu afsløret

Det har altid været lidt af en gåde, hvordan Google helt præcist udregner Quality Score (som påvirker hvor rentabel og effektiv din Google Ads-annonce er). Men nu har Search Engine Land analyseret mere end 15.000 Google Ads annoncer og dermed fundet opskriften på den "hemmelige" udregning af Quality Score.
Peter Halling Hilborg
Peter Halling Hilborg
Partner & Head of Paid

Hvad er Quality Score?

Quality Score påvirker hvor rentabel og effektiv din Google Ads-annonce er, da det er Googles vurdering af kvaliteten og relevansen af dine søgeord i forbindelse med din annonce. Quality Score måles på en skala fra 1-10, hvor 10 er det højeste, og angiver altså hvor relevant dit søgeord er. Derudover er Quality Score med til at bestemme din pris pr. klik – og jo højere Quality Score, jo lavere pris betaler du pr. klik.

Quality Score har også betydning for din rangering på Googles side, da Google tjekker alle søgeordsbud samt Quality Score for konkurrerende annoncer og dermed ranker ud fra dette. Der er derfor mange gode grunde til at sikre, at din Quality Score er så høj som muligt.


Hvad indgår i Quality Score?

Der indgår tre faktorer i Quality Score:

  1. ’Expected Click-Through Rate’ – sandsynligheden for at der klikkes på din annonce, når den bliver vist.
  2. ’Ad relevance’ – hvor relevant din annonce er i forhold til, hvad folk søgte på.
  3. ’Landing page experience’ – hvor relevant din landingsside er for dem, der klikker på din annonce.

Hver af disse tre faktorer bliver rangeret efter ’over middel’, ’middel’ og ’under middel’. På denne måde kan du nemmere se, hvor der er plads til forbedring.


Hvad indgår i opskriften på den “hemmelige” udregning?

Det har altid været lidt af en gåde, hvor meget hver af de tre faktorer vægter i forhold til Quality Score. Dog har der været en tese om, at ‘Expected Click-Through Rate’ og ‘Landing Page Experience’  har næsten dobbelt så stor betydning for din Quality Score. Dette er nu blevet bekræftet af Search Engine Land, som har udarbejdet en analyse af mere end 15.000 Google Ads-annoncer, som viser, at ‘Expected Click-Through Rate’ og ‘Landing Page Experience‘ giver et meget større udbytte ift. din Quality Score end ‘Ad Relevance’ giver.

Ud fra nedenstående tabel, som Search Engine Land har lavet, kan du se, at ‘Expected Click-Through Rate’ og ‘Landing Page Experience‘ har næsten dobbelt så høje værdier sammenlignet med ‘Ad Relevance’.

Hvis du gerne vil læse mere om udregningen, så klik her.

Det er dog vigtigt at huske på, at hvis du har en score over middel på ’Expected Click-Through Rate’, ’Landing page Experience’ eller ’Ad relevance’, så får du ikke noget ud af at forbedre denne faktor yderligere.


Sådan forbedrer du Quality Score

Eftersom du primært skal bruge dine kræfter på at forbedre ’Expected Click-Through Rate’ og ’Landing Page Experience’, er der her to gode råd:

  1. For optimering af ’Expected Click-Through Rate’: Slet unødvendige og irrelevante søgeord samt gennemgå dine match-typer, så du er sikker på kun at blive vist på relevante søgeord.
  2. For optimering af ’Landing Page Experience’: Fokuser på at forbedre mobilvenligheden af dit site samt load-hastigheden.
Peter Halling Hilborg
Peter Halling Hilborg
Partner & Head of Paid
FÅ MERE VIDEN

Relaterede guides

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel . Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

Step 1 / 3

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet