Hvad er PPC?
PPC er en forkortelse for Pay Per Click og betyder “betaling per klik”. Betegnelsen henviser til, at annoncører betaler hver gang en bruger klikker på en af deres online-annoncer – deraf navnet PPC (Pay Per Click).
PPC-annoncer findes på mange forskellige annonceplatforme, heriblandt:
- SEA (Search Engine Advertising). Omfatter eksempelvis tekstannoncer på Google.
- SMM (Social Media Marketing). Omfatter eksempelvis billedannoncer på LinkedIn og Facebook.
Du har formentlig allerede stiftet bekendtskab med de betalte PPC-søgeannoncer på Google. Disse annoncer eksponeres for brugere, når folk søger efter ting online ved hjælp af en søgemaskine som f.eks. Google. Dette er især, når en bruger foretager kommercielle søgninger, hvilket betyder, at de leder efter noget at købe.
Dette kan være alt fra en mobilsøgning (nogen der leder efter “Burger i nærheden af mig” på deres mobiltelefon), til en søgning efter en lokal service (en der leder efter en VVS’er eller en tømrer i deres område) til en, der er på udkig efter en gave (“Mors dag blomster “. Fælles for disse typer af søgninger er, at de udløser PPC-annoncer.
I pay-per-click-annoncering opkræves virksomhederne, der kører annoncer, kun når en bruger rent faktisk klikker på deres annonce. Andre former for PPC-reklame inkluderer displayannoncering (typisk visning af bannerannoncer) og remarketing.
Eksempel på en PPC-tekstannonce på Google
Hvordan fungerer annoncering med PPC?
For at annoncer vises ved siden af resultaterne på en søgemaskine, kan annoncører ikke bare betale mere for at sikre, at deres annoncer vises mere fremtrædende end deres konkurrenters annoncer.
I stedet for er annoncer underlagt den såkaldte Annonce Auktion, en fuldstændig automatiseret proces, som Google og andre større søgemaskiner bruger til at bestemme relevansen og gyldigheden af annoncer.
Søgeord i PPC
Som navnet antyder er Annonce Auktionen et budsystem. Dette betyder, at annoncører skal byde på f.eks. de ord de ønsker skal “udløse” eller vise deres annoncer.
Hvis vi eksempelvis antager, at din virksomhed sælger fiskegrej, og en bruger ønsker at købe en ny fiskestang og madding, så søger denne bruger muligvis på “fiskeudstyr” i en søgemaskine som Google for at finde en butik, der kan sælge ham disse varer.
I det øjeblik brugeren indsender sin søgeforespørgsel, udfører søgemaskinen de komplekse algoritmiske beregninger, som Annonce Auktionen er baseret på. Dette bestemmer, hvilke annoncer der vises, i hvilken rækkefølge og af hvilken annoncør.
Som tidligere nævnt, betaler du for hvert eneste klik på din annonce. Derfor er det vigtigt, at du kun byder på søgeord, der altså er relevante for dig og din virksomhed.
Ofte stillede spørgsmål
PPC er en betegnelse for en afregningsmodel, hvor online annoncører betaler et beløb, hver gang der klikkes på deres annoncer.
PPC er en forkortelse for Pay Per Click, på dansk “betaling per klik”.
Prisen som annoncører betaler for et klik på en annonce kan variere fra alt mellem nogle få ører til mange hundrede kroner.
En PPC Manager er en person, der varetager en virksomheds PPC-annoncekampagner.