Online marketing

Online marketing er marketing aktiviteter, der alle foregår online på internettet. I denne artikel vil du blive klogere på begrebet online marketing samt det modsatte begreb, nemlig offline marketing.

blog-remarketing-1

Hvad er marketing online?

Online markedsføring er markedsføring på internettet. Hele formålet med markedsføring online er, at promovere en virksomhed, dens produkter, services eller et bestemt budskab til potentielle kunder som bruger internettet. Når en bruger eksempelvis anvender Google, et socialt medie eller andet på computeren, så kan brugeren blive eksponeret for markedsføring.

Modsætningen af online marketing er, offline marketing. Som det står skrevet i ordene er online delen – internet markedsføring (altså online) mens offline marketing er alt andet end web marketing. Eksempler herpå kan være events, busreklamer og flyers, radio bare for at nævne et par få muligheder.

I dag kommer næsten ingen virksomhed uden om at promovere sig online, der er nemlig en masse fordele ved at vælge en online kanal. Blandet andet kan det være svært ved mange former for offline marketing at følge op hvad marketing kampagnen egentlig gav af værdi kontra det som blev betalt for den. Har du eksempelvis købt en annonce i en trykt avis eller et fysisk ugeblad, så kan det være svært at måle direkte på, hvor mange køb, hvor stor interesse mv. der kom ud af det.

For forståelsens skyld vil vi liste forskellige former for markedsføring online, op herunder:

SEO og online marketing

SEO står for search engine optimization og handler om at søgemaskineoptimere ens website, så det bliver dit website der står som en af de øverste sider på blandt andet Google, når personer søger efter et produkt som du har online.

Et meget godt eksempel på vigtigheden af SEO er, at hvis man arbejder med SEO på den rigtige måde, så vil det svare til at have en af de bedste fysiske placeringer på Strøget – du ved de områder, hvor der er meget trafik og dermed flere besøg og kunder i butikkerne. Omvendt vil det så også kunne siges, at hvis der ikke arbejdes med SEO så svarer det til at have placeret sin forretning i en baggård, hvor det er mere eller mindre tilfældigt hvilke besøgende og antal køb der går igennem på en dag.

Det er muligt at arbejde med SEO selv, ved eksempelvis at tage en online markedsføring kursus. Der er dog stor forskel på at kunne mestre SEO og opnå middelmådige resultater, og eftersom denne form for marketing næsten er en verden for sig selv, hvor der findes mange tekniske spørgsmål som hele tiden fornyer sig, så anvender mange virksomheder et digitalt SEO bureau.

Sociale medier og online marketing

Eksempler på sociale medier er eksempelvis Facebook, Instagram, LinkedIn og Twitter som nok er nogle af de mest populære. Her bruger mange mennesker utallige timer hver eneste måned på at være sociale med andre online.

Dette gør disse medier til et perfekt oplagt sted at annoncere sine budskaber. Der findes forskellige måder at gøre dette på, og priserne på annoncering findes ligeledes i flere forskellige niveauer. Eksempelvis er priserne på annoncering på Facebook lavere end priserne for annoncering på LinkedIn.

Google ads og online marketing

Google Ads er en tredje form for markedsføring på nettet. Det handler lidt ligesom SEO om at være synlig i søgeresultaterne på Google. Forskellen er blot, at Google Ads er betalte annoncer som ligger øverst. En del SEO bureauer hjælper ligeledes virksomheder som Google Ads, da der findes fordele i at samle de to begge aktiviteter under et tag.

Der findes mange flere former for markedsføring online. Ovenstående var blot for at give et indblik i, hvad begrebet betyder samt hvordan de forskellige muligheder fungere.

INBOUNDCPH er et bureau i København, der hjælper virksomheder med at vækste deres forretning ved hjælp af SEO og Google Ads. Har du brug for hjælp, så er du mere end velkommen til at kontakte os.

martino-figur-komprimeret

Martino Mike d’Apuzzo

Partner & Senior Digital Advisor

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores marketinganalyse
    Få indsigt i online marketingkanaler
    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing