Kort fortalt er Matomo (tidligere Piwik) et open source analyse-værktøj som har været på markedet siden 2007. Den findes i to forskellige versioner: Cloud baseret eller hosted på egne servere (On-premise).
Hvorfor vælge Matomo?
- Væsentligt forbedret datagrundlag (op til 99% bedre) end Google Analytics
- Cookieless tracking + irriterende cookie pop-up bannere kan undlades, hvis ikke man benytter andre tredjeparts værktøjer, der benytter cookies til sporing. Læs mere her
- Ingen datasampling = præcis data
- 100% anonymiseret – Benytter ikke fingerprint. Læs mere og her (for “tech-nørder”)
- 100% data ejerskab – Læs mere
- 100% GDPR compliant – Læs mere
- Fuld fleksibilitet – Eget Tag Manager der ligner Google Tag Manager meget – Læs mere
- WordPress plugin til nemt setup i WordPress – Læs mere
- Det er muligt at importere historisk data fra Google Analytics (ikke moonlight i GA4)
Udfordringer ved Matomo:
- Kræver tilpasning for samspil med Google annonceplatforme. Selvom Matomo tilbyder mange fine features, så skal der laves nogle workarounds for at det spiller sammen med Googles løsninger, særligt Google Ads audiences, målretning og remarketing.
- Intet Google GTM setup kan genbruges, og skal derfor sættes op fra bunden i Matomo GTM.
- Komplekse Ecommerce sites kræver en del opsætning via Matomo Tag Manager
- UTM koder skal tilrettes så de understøtter Matomo datastruktur optimalt. Læs mere
- Datastudio integrationen er lidt begrænset og fungerer i gennem betalt tredjeparts connector – Læs mere
- Der findes relativt få brugervenlige integrationsmuligheder til rapporteringsværktøjer som PowerBI, Tableau, Databox, Klipfolio, Google sheets mv. Det kan lade sig gøre gennem data integration via API, men er ret komplekst.
Hvad koster Matomo?
Cloud versionen betaler man helt ned til 145,- om måneden. Prisen varierer ift. mængden af trafik. On premise versionen er gratis, men indeholder ikke alle moduler. Disse kan tilkøbes. Se priser og specifikationer her: Matomo priser
Matomo ift. andre værktøjer
Matomo vs. Google Analytics
Matomo analytics er et godt alternativ eller supplement til Google Analytics. Her er en oversigt over forskelle mellem de to.
Matomo vs. PIWIK Pro
Matomo (tidligere Piwik) er grundstammen til Piwik Pro, men er to helt separate entiteter. Piwik Pro er jfr. Matomo en klon og baserer sig på Matomo grundkode. Piwik varemærket ejes af ejeren af Piwik Pro og af samme årsag, blev Piwik nødt til at skifte navn til Matomo. Læs mere
Matomo vs. Plausible Analytics
Plausible er en nyere spiller på markedet, lanceret i 2019. Med et ultralet sporingsscript og forenklet analyse er Plausible en anden populær privatlivscentreret webanalyseløsning. Læs mere
Matomo vs. Serverside tracking med Google Analytics
Google arbejder på at gøre GA 100% lovligt igennem EU data aftaler. Derfor er Google Analytics (GA) ikke dømt ude. På den korte bane skal der dog gøres tiltag for at GA bliver lovligt, og det gøres gennem opsætning af Server side tracking. Ulempen ved GA er, at datakvaliteten fortsat er væsentligt dårligere end Matomo. Det skyldes, at GA benytter samplet data og at det ikke er cookieless. Det betyder, at 30% data i snit går tabt grundet de besøgendes valg om ikke at acceptere cookies.
Vores anbefaling
Vi anbefaler at man få sat Matomo op som supplerende tracking/analyse værktøj for at sikre optimal data og performance indsigt.