Hvad er et Marketing Qualified Lead?
Et Marketing Qualified Lead (MQL) har altså udvist en vis form for interesse for din virksomhed, enten ved at reagere på marketingaktiviteter, eller ved at opfylde virksomhedens kriterier for, hvilke leads der typisk er mere tilbøjelige til at blive en kunde, frem for andre leads.
Ofte er en MQL et leads, der bevidst har engageret sig i din virksomhed ved f.eks at udføre handlinger såsom; frivilligt at udfylde kontaktoplysninger, downloade dit materiale eller gentagne gange besøgt dit website.
Det kan derfor siges at disse leads er nysgerrige og overvejer at købe noget af dig, men de har ikke helt taget det store skridt endnu, hvor de altså er klar til en samtale med et salgsteam. Imidlertid er de dog mere tilbøjelige til at være modtagelige overfor en salgspitch, end andre leads. Hvis du overvejer din egen købsrejse, er det vel sjældent at du vælger at udfylde en kontaktformular, medmindre du er interesseret i et produkt eller en service.
Eksempler på MQL handlinger:
- Download af en gratis e-bog eller guide
- Brug af software-demoer
- Udfyldning af kontaktformular
- Tilmelding af et nyhedsbrev eller anden liste
- Tilføjet produkter til en ønskeliste
- Tilføjet varer til en indkøbskurv
- Gentagne gange besøgt dit website
- Besøgende som har brugt meget tid på dit website
- Klikket på en af dine annonce
- Kontaktet dig for at efterspørge mere information
Disse eksempler er nogle af de mest almindelige handlinger, men listen er dog ikke fyldestgørende. Den bedste måde at finde ud af om et lead er et MQL, er ved at indhente andre oplysninger på leadet. Om et lead er et MQL kan vurderes på baggrund af lead scoring, demografi mv. Det er dog en godt start, at kigge på de leads som er interessante og slette dem som sandsynligvis aldrig nogensinde kommer til at foretage et køb.
Hvad sker der med et MQL?
Et MQL har som tidligere nævnt taget de første skridt mod at blive en faktisk kunde, og er klar til at modtage yderligere information fra dig. Fra et lidt mere generelt perspektiv, så bliver Marketing Qualified Leads til Sales Qualified Leads (SQL) og derefter til kunder.
Det er et Marketing Qualified Lead ikke
Et MQL er ikke blot et lead, men heller ikke en garanteret kunde – du bør derfor hverken overvurderer eller undervurdere et lead. Marketing Qualified Leads er kun dem, der har angivet en smule interesse eller engageret sig lidt i din virksomhed, og som kan være åbne overfor mere. Hvis et lead er længere henne end blot at vise interesse, kan de ikke længere defineres som et MQL men bliver derimod et Sales Qualified Lead (SQL).