Søg

LinkedIn-markedsføring

Over halvdelen af hele Danmarks erhvervsliv er repræsenteret på LinkedIn, og på verdensplan har LinkedIn over 600 millioner brugere. LinkedIn-markedsføring kan derfor være en effektiv vej til at nå ud til målgruppen, især i B2B-sammenhænge.
Ian Rosenfeldt
Ian Rosenfeldt
Founder, COO & Chief AI Strategist

Hvorfor LinkedIn-markedsføring?

LinkedIn-markedsføring er relevant for både B2B og B2C-virksomheder. Tæt på ¾ af hele Danmarks erhvervsliv er repræsenteret på LinkedIn, og på verdensplan taler vi over 600 millioner brugere. Der er altså meget stor sandsynlighed for, at dine kundeemner eller kommende samarbejdspartnere er at finde på LinkedIn.

I forhold til for eksempel Facebook eller Instagram har LinkedIn som social platform den fordel, at brugerne her alle på en eller anden måde er forbundet til arbejdsmarkedet. At være synlig på LinkedIn sender også et mere professionelt signal i manges øjne. På LinkedIn er der ikke feriebilleder eller fjollede memes. Dine budskaber og dine søgninger bliver altså automatisk mere målrettede.

Da LinkedIn de senere år har lagt mere og mere vægt på det sociale aspekt, er der derfor nu om dage god mening i at bruge det til organiske opslag. Du kan for eksempel sprede budskaber og brand awareness knyttet til din virksomhed ved at fortælle interessante facts eller dele bidder af historien bag.

Det kan også være en god ide at like, kommentere og dele forskelligt indhold på din tidslinje. På den måde viser du ikke kun hvad du har at byde på, men også håndsrækninger til og interesse for andres indhold. Der er rig mulighed for krydsbestøvning her, samt at connecte med nye bekendtskaber, helt gratis.

Dertil kommer så den uorganiske – eller betalte – synlighed. Det vil sige annoncer.


Guide til LinkedIn-kampagner

Hvordan annoncerer man så på LinkedIn? LinkedIn har et annonce-interface meget lig det, som du måske kender fra Facebook-annoncering. Dog en anelse mindre kompleks og detaljeret. LinkedIn har ikke helt de samme granulerede oplysninger om deres brugere, men de er dog rigtig godt med. De kalder deres annonce-interface for Campaign Manager, eller LinkedIn kampagnemanager, og langt hen ad vejen følger den samme opskrift som Facebook’s ditto:

  1. Du skal første have en personlig profil på LinkedIn, hvis du ikke har det allerede.
  2. Derefter kan du oprette en LinkedIn-side til din virksomhed.
  3. Når din virksomhedsside er oprettet, er din forretning synlig på LinkedIn. Nu kan du så begynde at køre reklamer. Det gør du ved først at oprette din Campaign Manager.
  4. Så opretter du en kampagnegruppe.
  5. Nu er du så klar til at lave din første kampagne. Det er her, du for alvor begynder at komme til målretningen af dine annoncer. Du kan skabe dine annoncer efter en masse retningslinjer.
  6. Mål: Skal målet med den være brand awareness, engagement, leads, eller noget helt fjerde? LinkedIn lader dig vælge dit specifikke mål.
  7. Målgruppe: Hvem skal se din annonce? LinkedIn lader dig segmentere din målgruppe efter blandt andet geografisk placering, stilling, skole, færdigheder og alder. De tilbyder også målgruppeskabeloner, hvis du er usikker på præcis hvordan din ideelle målgruppe ser ud.
  8. Format: Ligesom Facebook tilbyder LinkedIn blandt andet billedannoncer, videoannoncer, karruselannoncer og mere.
  9. Placering: Du kan nøjes med at køre dine annoncer på LinkedIn, eller du kan nå ud til det såkaldte LinkedIn Audience Network, som er LinkedIn’s partnere.
  10. Budget og tidsplan: LinkedIn lader dig vælge mellem et fast dagligt budget, et samlet kampagnebudget eller budgivning, som enten regnes i CPC eller CPM.

Når dine annoncer er sat op og kører, er det naturligvis vigtigt at monitorerer dem og spore hvordan de performer og konverterer. Særligt hvis du har valgt budgivning i dit budget, skal du være opmærksom på at spore dig ind på, hvor grænsen går for hvornår du begynder at få visninger af dine annoncer og dermed bruger af dit budget. Denne grænse svinger alt efter placering og målgruppe, så du er nødt til at teste det.


Er markedsføring på LinkedIn nødvendigt?

Det korte svar er nej. Der er som sådan ikke noget inden for markedsføring, der er en nødvendighed. Du har som virksomhed altid en masse forskellige værktøjer og håndtag at skrue på. Men det betyder ikke, at markedsføring på LinkedIn ikke kan blive et yderst nyttigt element for dig i din marketing.

En helt oplagt fordel ved markedsføring på LinkedIn er for eksempel, at de leads, du finder, automatisk er væsentligt varmere end dem, du vil finde på Facebook. Brugere på Facebook er online af et hav af grunde. Det kan være ren og skær kedsomhed. De er ikke nødvendigvis i det mindset, som du håber på, når du leder efter mulige købere eller samarbejdspartnere.

Her får du ofte langt mere målrettede resultater på et sted som LinkedIn, hvor du ikke blot ved, at alle oprettede bruger på en eller anden måde er involveret i arbejdsmarkedet, men sikkert også browser LinkedIn af årsager, som er langt mere relevante for dig. De leder måske efter jobmuligheder, potentielle samarbejder, eller blot forretningsprojekter, der virker dragende. Uanset hvad kan du være rimelig sikker på at fange folk i det rette mindset når du kører din markedsføring på LinkedIn.


LinkedIn-strategi for virksomheder

Før du som virksomhed angriber markedsføring på LinkedIn, bør du sørge for at lægge en strategi. Den behøver måske ikke være udførlig helt ned i detaljerne, men en overordnet game plan er alligevel nyttigt. Hvad søger du at opnå? Hvad kan LinkedIn markedsføring gøre for dig? Hvad er faldgruberne/ulemperne ved markedsføring på LinkedIn?

Her får du vores bud på en LinkedIn strategi for virksomheder, som kan være god at have for øje, før du starter din LinkedIn-markedsføring.

  • Vær skarp på din målgruppe. Det gælder inden for al markedsføring, at du først og fremmest skal kende din målgruppe. Sørg for, at du ved hvem du forsøger at henvende dig til (og hvorfor – det vil sige, hvilken værdi kan du tilbyde dem), inden du går i gang med LinkedIn-markedsføring. Hvis du kommer med en klar profil på din ideelle slutbruger, kan du holde det op mod LinkedIn’s målgruppesegmentering og allerede stå stærkt.
  • Organisk indhold. Det sender et godt signal med en aktiv og engageret profil. Du kan eventuelt afsætte en medarbejder, som bruger 20 minutter om dagen på at skabe aktivitet på din LinkedIn-profil. Modsat Facebook har LinkedIn den fordel, at det som netværk fremstår mere professionelt – der er ingen kattebilleder. Så det er helt i orden at like og dele indhold, du finder relevant. Endnu bedre er det at skabe dit eget indhold. Brug gerne din blog eller henvis til dit nyhedsbrev, hvis det virker relevant.
  • Grafisk indhold. Ligesom på Facebook vinder billeder og især videoer tit over rene tekstopslag. De har simpelthen bare stærkere stopeffekt. Brug derfor i så høj grad som det virker passende professionel grafik og videoer, både i organiske opslag og i din LinkedIn-annoncering.
  • Stadig usikker? Der er masser af marketingsbureauer, der kan hjælpe dig med din LinkedIn markedsføring. Hvis du føler at der er noget at komme efter på LinkedIn for din virksomhed, kan du tage fat i et af disse bureauer og hører dem ad. De fleste giver gerne en uforpligtende vurdering på hvorvidt de kan hjælpe dig med for eksempel at køre din LinkedIn-annoncering.
Ian Rosenfeldt
Ian Rosenfeldt
Founder, COO & Chief AI Strategist
FÅ MERE VIDEN

Relaterede guides

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel . Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

Step 1 / 3

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet