Hvad er video marketing?
Video marketing er som ordet henviser til et marketingbudskab, som der vises til potentielle kunder via en video. Du kan se et eksempel på videomarketing for INBOUND CPH lige her, hvor Henning fortæller om hvordan vi arbejder, med det formål at potentielle kunder kontakter os for at indgå en aftale med os:
Denne video er lagt på YouTube, men det er ikke kun dette medie der kan håndtere videoer.
Når en marketing video først er blevet produceret, så kan den uploades digitalt på websites, din blog Facebook, LinkedIn, Snapchat, YouTube mf.
Fordelen ved at uploade videoer på sociale medier som Instagram og Facebook er, at denne form for marketing typisk når længere ud til målgruppen. Din reklame opnår altså et større reach og ligeledes er seerne mere tilbøjelige til, at interagere med dit budskab i form af likes, kommentarer og delinger.
Er du frisk på at prøve videomarketing af? Så lad os give dig et par tips med vores video marketing hacks.
Video marketing guide – sådan kommer du i gang
Det er ikke svært at komme i gang med videomarketing, som mange ellers skulle tro. Vær ikke nervøs for den berømte videoblokade (som vi kalder det), der omhandler at du ikke kan komme på ideer til fede videoer. Tag et stykke papir og skriv alle dine ideer ned, også dem du tænker er alt for fjollede, eller dem der måske går lidt over stregen!
Du kan vælge at kontakte et video marketing bureau, til at hjælpe med at optage din video, men du behøver ikke, for du kan sagtens lave det selv. Du behøver nemlig heller ikke gå ud for at købe det nyeste video udstyr, da det er blevet ganske populært at kreere ”hjemmelavede” videoer, eftersom det udstråler en vis form for øjenhøjde med kunderne.
Planlægning er dog vigtigt!
Her har vi nævnt nogle af de vigtigste elementer, som skal til for at du opnår en god videoproduktion, som lever op til din din marketingstrategi.
- Husk din målgruppe
Husk hvem det er, at du gerne vil kommunikerer til. Hvad interesserer de sig for? Hvordan overbeviser du dem til, at de skal købe hos dig? Hvilken sprogbrug skal du gøre brug af i videoen, så det matcher deres? osv. - Præciser dit budskab
Skylder du med spredehagl, så risikere du at din målgruppe ikke forstå pointen i din video. Sørg for at holde dig til et specifikt emne. Det er helt ok at du har meget på hjertet, men gem til den til næste video. Dine kunder vil hellere se flere videoer, med forskellige budskaber end at blive bombarderet med dem alle i én. - Fortæl en historie
Vi mennesker elsker historier! Kan du fortælle dit budskab gennem en historie, så vil flere lytte. Det kan eksempelvis være via en case, en kundesituation, en sjov fraklips-fortælling eller andet. Kan du tilmed få seerne til at trine, tænke eller få en medfølelse for noget i din historie, så er du godt på vej til at producere stjerne indhold i dine videoer.
Prøv, evaluer og prøv igen
Videomarketing online er ligesom meget andet, noget du skal prøve dig frem med. Går første video ikke efter dit hoved, så giv ikke op. Tag ved lære af det som gik dårligt og prøv igen med dine tilrettelser. Det kan eksempelvis være, at du skal ændre tidspunktet for optagelsen, ændre manuskript, finde en ny lokation eller andet.