Hvad er CAC?
CAC bliver ofte brugt hos både små og store virksomheder, når der skal regnes på, hvor mange penge virksomheden bruger for at få en ny kunde i hus.
Det er vigtigt at have kendskab til virksomhedens Customer Acquistion Cost, for du kan som virksomhed ikke undgå, at bruge nogle penge på at tiltrække kunder og dermed skabe salg og vækst.
Har du kendskab til CAC, kan du sikre dig, at du bruger dine markedsføringskroner bedst muligt, så du i sidste ende tjener mere på dine kunder, end du bruger på at tiltrække dem.
Find din virksomheds CAC ved hjælp af følgende formel:
Din virksomheds samlede salgs- og marketingsomkostninger / antal nye kunder = CAC.
Et lavt CAC tal kan bidrage til større vækst i din virksomhed
Virksomhedens CAC tal skal gerne være så lavt som muligt.
Jo lavere CAC tallet er, desto færre penge bliver der brugt på at tiltrække nye kunder. Men det er vigtigt at være opmærksom på, at der altid vil være omkostninger forbundet med at skaffe nye kunder og skabe vækst.
CAC marketing gør dig klogere på, hvordan du billigst kan få flere kunder
Du kan bruge forskellige metoder til at skaffe nye kunder for færrest mulige omkostninger. Du kan blandt andet bruge CAC marketing til at vurdere, hvilke marketingskanaler der er billigst for dig at bruge.
Det kan for eksempel være, at du får flest kunder for færrest penge ved at annoncere på Facebook. I så fald vil den form for markedsføring være god at bruge i din virksomhed.