Hvad koster SEO?
Søgemaskineoptimering (SEO) er en løbende proces, og derfor er investeringen typisk også løbende. De fleste danske SEO-bureauer afregner en fast pris pr. måned. Priserne spænder fra alt mellem 1.000 kr. månedligt op til fuldtidslønninger eller mere. I tillæg hertil kan være interne omkostninger.
Nogle bureauer fungerer alene som eksterne strategiske rådgivere, mens andre også arbejder på et operationelt plan. Vi arbejder med søgemaskineoptimering på både et strategisk og et operationelt alt efter kundens behov til priser på typisk mellem 6.000 kr. og 25.000 kr. månedligt. En række faktorer påvirker prisen:
- Branche. Jo højere konkurrenceniveau, jo flere ressourcer kræver det at opnå en god position på Google. Samtidig er der visse brancher, som – uanset konkurrenceniveauet – stiller større krav til arbejdet med indhold og links.
- Website. Jo større og mere komplekst website, jo mere tidskrævende er det at analysere og optimere. Typisk vil vi på baggrund af indledende analyser udvælge de dele af websitet, det bedst kan betale sig at arbejde videre med.
- Nuværende niveau. Jo lavere din nuværende synlighed og dit nuværende vidensniveau er, jo flere ressourcer kræver arbejdet. Det er med andre ord nemmere at bygge videre på et stærkt fundament end at starte fra bunden.
- Målsætninger. Jo flere sider (produktsider, kategorisider og lignende), du ønsker at synliggøre, og jo hurtigere det skal gå, jo dyrere er det. Der er en betydelig sammenhæng mellem dine målsætninger og prisen for arbejdet.
- Engagement. Jo mere du selv engagerer dig i arbejdet, jo lavere er de eksterne omkostninger. Måske har du en intern SEO-specialist, der kan varetage dele af arbejdet selv, og så er bureauets rolle typisk mere rådgivningsbaseret.
Vælger du at varetage alt arbejdet selv, skal du være opmærksom på, at der foruden interne omkostninger som minimum er eksterne omkostninger til indkøb af en række digitale SEO-værktøjer. Sådanne værktøjer koster typisk sammenlagt mellem 1.000 kr. og 10.000 kr. månedligt.
Forud for arbejdet med SEO anbefaler vi alle at få udarbejdet en SEO Business Case. Med casen får du en beregning af dit økonomiske vækstpotentiale og rentabilitet ved en målrettet SEO-strategi, en kortlægning af din markedsposition på Google i forhold til dine nærmeste konkurrenter og en gennemgang af de indsatsområder, du skal prioritere for at vinde markedsandele.
Få en gratis Business Case
En SEO Business Case er for dig, der:
- vil vide, om SEO er en rentabel investering for virksomheden
- vil arbejde seriøst med SEO over en periode på mindst 12 måneder
- sælger produkter eller ydelser til virksomheder (B2B) eller forbrugere (B2C)
- ønsker viden og indsigt til planlægning og prioritering af SEO-indsatsen.
Læs mere om casen og bestil den her. Viser casen, at SEO en rentabel investering, hjælper vi naturligvis gerne med at udforme og eksekvere en målrettet SEO-strategi.
Ofte stillede spørgsmål
Prisen for SEO afhænger af mange forskellige faktorer, og derfor er det umuligt at give et eksakt svar uden at kende den konkrete case. Kontakt os for at få et prisoverslag.
Det kan det være, men det er det ikke altid. Forud for arbejdet med SEO udarbejder vi typisk en potentialeanalyse, der synliggør dit økonomiske potentiale – eller manglen på samme – ved en investering i SEO.
Ja, SEO er en løbende process og derfor også en løbende investering. De fleste samarbejder med SEO-bureauer sker til en fast månedlig pris.
Hvis ikke dit budget er stort nok til, at du kan opnå resultater, kan du lige så godt lade være at investere i SEO.
Vores priser ligger typisk på mellem 6.000 kr. og 25.000 kr. månedligt.