Google Keyword Planner

Ønsker du mere trafik fra Google? Det første du har brug for at undersøge, er hvad folk rent faktisk søger efter. Det findes der værktøjer til at hjælpe dig med, og Google Keyword Planner er et af dem. Keyword Planner, også kaldet Søgeordsplanlægning, er en hel verden for sig selv!

blog-afvisningsprocent

Hvad er Google Keyword Planner?

Google Keyword Planner er et værktøj, der kan give dig viden om, hvor mange der søger efter specifikke søgeord på Google. Værktøjet Google Keyword Planner har faktisk været tilgængeligt i en hel del år, hvorfor det gennem tiden er blevet en stor del af mange marketingfolks hverdag, at arbejde med netop Google Keyword Planner. Keyword Planner har i høj grad været medvirkende til produktionen, af alle de tekster der findes på nettet verdenen over, netop fordi værktøjet kan give dig et indblik i tendensen for et søgeord, i relation til den månedlige søgevolumen.

Google Keyword Planner blev noget upopulær, da de fjernede muligheden for at se den præcise månedlige søgevolumen, hvor de som udgangspunkt nu kun viser en rækkevidde. Du kan dog godt få den præcise månedlige søgevolumen tilbage, men det kræver at du kører Google Ads og de koster penge.

Du er endda nødt til at have en vis aktivitet på din Google Ads konto, før du kan benytte værktøjet til fulde. Lad endelig ikke det afholde dig fra at bruge Google Keyword Planner, da det er et meget stærkt og yderst nødvendigt værktøj, som har nogle helt klare fordele. Keyword Planner kan faktisk præsentere dig for keywords, som du ikke kan finde andre steder.


Sådan bruger du Google Keyword Planner

Når først du har oprettet en konto, så giver Google Keyword Planner dig to muligheder for at komme i gang, som er:

Find nøgleord: Få søgeordsidéer, der kan hjælpe dig med at nå ud til folk, der er interesserede i dit produkt eller din tjeneste.

Få søgevolumen og prognoser: Se søgevolumen og andre historiske metrics for dine søgeord samt prognoser for, hvordan de kan performe i fremtiden.

Begge muligheder fører dig til din nøgleords planen, men hvad du ser, varierer lidt afhængigt af dit valg.


Find nye søgeord

Google Keyword Planner kan bruges til at finde nye søgeord til dig! I henhold til Googles instruktioner skal du bare “Indtaste ord, sætninger eller en URL relateret til din virksomhed.”

Google vil efterfølgende præsentere dig for nogle forslag.

For hvert af disse forslag ser du:

  • Gns. månedlige søgninger
  • Konkurrence
  • Bud øverst på siden (lavt interval)
  • Bud på toppen af siden (høj rækkevidde)

Men du er ikke begrænset til enkelte ord; sætninger fungerer også. Og du kan indtaste op til ti nøgleord / sætninger ad gangen.

Der er selvsagt mange flere muligheder i Google Keyword Planner, tips, tricks og ting du bør overveje når du anvender værktøjet. Når du har gjort ovenstående, bør du bevæge dig dybere ind i dataen såsom:

  • Individuel søgeords data
  • Data for enheder
  • Geografisk data
  • Tendenser i søgevolumen

Læs eventuelt videre om søgeordsanalyse.

Mark komprimeret

Mark Mølgaard

Partner & Senior SEO Specialist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores nye SEO-bog
    Få ny viden om Ads og SEO