Google Keyword Planner

Ønsker du mere trafik fra Google? Det første du har brug for at undersøge, er hvad folk rent faktisk søger efter. Det findes der værktøjer til at hjælpe dig med, og Google Keyword Planner er et af dem. Keyword Planner, også kaldet Søgeordsplanlægning, er en hel verden for sig selv!

blog-afvisningsprocent

Hvad er Google Keyword Planner?

Google Keyword Planner er et værktøj, som kan give dig viden om, hvor mange der søger efter specifikke søgeord på Google. Værktøjet Google Keyword Planner har været tilgængeligt i en hel del år, hvorfor det gennem tiden er blevet en stor del af mange marketingfolks hverdag, at arbejde med netop Google Keyword Planner. Google Keyword Planner har i høj grad været medvirkende til produktionen, af alle de tekster der findes på nettet verdenen over netop, fordi værktøjet kan give dig et indblik i tendensen for et søgeord, i relation til den månedlige søgevolumen.

Men tiden er Google Keyword Planner blev lidt upopulær, fordi de fjernede muligheden for at se den præcise månedlige søgevolumen, hvor de som udgangspunkt nu kun viser en rækkevidde. Du kan dog godt få den præcise månedlige søgevolumen tilbage, men det kræver at du kører Google Ads og det koster penge.

Du er endda nødt til at have en vis aktivitet på din Google Ads konto, før du kan benytte værktøjet til fulde. Lad endelig ikke det afholde dig fra at bruge Google Keyword Planner, da det er et meget stærkt, og yderst nødvendigt værktøj som har nogle helt klare fordele. Keyword Planner kan faktisk præsentere dig for keywords, som du ikke kan finde andre steder.


Fordele ved at bruge Google Keyword Planner

Selvom at Google Keyword Planner med tiden har fået kritik og, at det nu kræver, at du betaler til værktøjet for at se dine månedlige søgninger, så har værktøjet stadig en række fordele som vil hjælpe dig på vej især, hvis du har en nyopstartet virksomhed. Google Keyword Planner kan være en god indgangsvinkel, når du skal skabe onlinekampagner.

  • Opdag nye søgeord. Google Keyword Planner giver dig foreslag til nye søgeord relateret til dine produkter eller website.
  • Se månedlige søgninger. Se de månedlige antal søgninger på dine søgeord. Dette kræver dog, som tidligere nævnt, at du betaler til Google, hvis du vil bruge denne service. 
  • Beslutning af køb. Det gennemsnitlige køb for dine ads, som præsenteres ud fra dine søgeord, vil blive præsenteret for dig.
  • Organisering af dine søgeord. Google Keyword Planner kategoriserer dine søgeord i forskellige kategorier relateret til dit brand.
  • Skab nye kampagner. Baseret på din Keyword Planners research om dine søgeord, kan du skabe mere målrettet onlinekampagner med dine mest søgte og relevante søgeord for dit website.

En vigtig bemærkning er at desto mere konkrete søgeord du har, desto mere akkurate tal vil du få fra Keyword Planner. Hvis du benytter dig af samtlige forslag af søgeord som er relateret til din virksomhed, vil dine månedlige søgninger være mindre konkrete.


Sådan bruger du Google Keyword Planner

Når først du har oprettet en konto, så giver Google Keyword Planner dig to muligheder for at komme i gang, som er:

Find nøgleord: Få søgeordsidéer, der kan hjælpe dig med at nå ud til folk, der er interesserede i dit produkt eller din tjeneste. For at gøre det mest overskueligt for dig selv, kan filtrere de søgeordsidéer som du ikke synes passer med dit produkt eller tjeneste.

Få søgevolumen og prognoser: Se søgevolumen og andre historiske metrics for dine søgeord samt prognoser for, hvordan de kan performe i fremtiden. Hvis det er at du arbejder lokalt, har du også muligheden for at filtrere således at Keyword Planner kan give dig søgevolumen på enkelte byer. Derudover kan du også finde søgevolumen på regioner.

Begge muligheder fører dig til din SEO plan, men det afhænger også af, hvilke søgeord og filtreringer du har foretaget.


Find nye søgeord

Med Google Keyword Planner kan du finde nye søgeord til dit website. I henhold til Googles instruktioner skal du blot “Indtaste ord, sætninger eller en URL relateret til din virksomhed.”

Google vil efterfølgende præsentere dig for nogle foreslag til søgeord som er relateret til dit website.

For hvert af disse forslag ser du:

  • Gennemsnitlig månedlige søgninger
  • Konkurrence
  • Bud øverst på siden (lavt interval)
  • Bud på toppen af siden (høj rækkevidde)

Men du er ikke begrænset til enkelte ord; sætninger fungerer også. Og du kan indtaste op til ti nøgleord/sætninger ad gangen.

Der er selvsagt mange flere muligheder i Google Keyword Planner såsom tips, tricks og andre ting, som du bør overveje, når du anvender værktøjet. Når du har gjort ovenstående, bør du bevæge dig dybere ind i dataen såsom:

  • Individuel søgeords data
  • Data for enheder
  • Geografisk data
  • Tendenser i søgevolumen

Du kan eventuelt læse vores indlæg om søgeordsanalyse hvis du vil vide mere om dette.


Ofte stillede spørgsmål om Google keyword Planner

Hvad er Google Keyword Planner

Google Keyword Planner er et online værktøj som viser statistik hvor mange gange et søgeord bliver søgt på, på Google.

Hvordan fungerer Google Keyword Planner?

Google Keyword Planner giver dig muligheden for at se hvilke søgeord der er de mest søgte i dit nærområde og samtidig giver Keyword Planner dig foreslag til søgeord som relatere sig til dine produkter eller tjenester. På den måde er Keyword Planner et værktøj som kan hjælpe dig med følge med i hvor mange gange dine søgeord bliver søgt på af brugerne.

Hvordan hjælper Google Keyword Planner min SEO?

Google Keyword Planner er god at bruge til at identificere søgeord som relevante for dit website og som kan være med til at skabe mere trafik på dit website. Hvis du benytter dig af funktionen “Discover new keywords” vil Keyword Planner finde søgeord som tæt relatere sig til dine produkter. Derfra kan du sortere i søgeordene alt efter hvilke søgeord du finder mest interessant for dit website.

Hvor akkurat er Google Keyword Planner med sine tal?

Selvom at Google Keyword Planner er et godt værktøj hvor du kan følge de månedlige resultater med dine søgeord, så kræver det også, at du grundigt sorterer i dine søgeord således, at du får de mest akkurate tal ud fra dine søgeord. Hvis du benytter dig af samtlige forslag af søgeord fra Google Keyword Planner får du mindre akkurate tal fra værktøjet.

Hvad er forskellen på Google Keyword Planner og SEMrush?

Google Keyword Planner og SEMrush er to værktøjer som på overfladen minder meget om hinanden, men de er ret forskellige i forhold til SEO. SEMrush er et komplet SEO værktøj som giver dig trafikanalyse,  detaljeret rapporter og backlink auditing. Dog er søgeordsdataen i SEMrush ikke altid akkurat. Google Keyword Planner giver dig derimod en mere akkurat søgeordsdata. Så hvis du vil bruge et SEO værktøj som giver dig en akkurat rapportering med dine søgeord, så anbefaler vi, at du bruger Google Keyword Planner.

Mark komprimeret

Mark Mølgaard

Partner & Senior SEO Specialist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores nye SEO-bog
    Få ny viden om Ads og SEO
    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing