CRO

CRO er en forkortelse for Conversion Rate Optimization og henviser til den proces, hvor du optimerer dit website og dets indhold med det formål at generere flere konverteringer fra brugerne på websitet. CRO handler med andre ord om at påvirke brugerne til at foretage en bestemt handling.

blog-afvisningsprocent

Hvad betyder CRO?

CRO (Conversion Rate Optimization) er en betegnelse for konverteringsoptimering af et website. Det er med andre ord en betegnelse for en løbende optimering, der skal sikre, at flere besøgende på websitet foretager en værdiskabende handling. Det kan eksempelvis være køb af et produkt, tilmelding til et nyhedsbrev eller download af en brochure.

Vi har alle besøgt websites, vi umiddelbart tænker gør det fantastisk. De markedsfører spændende indhold vi er interesserede i at læse og derfor har besøgt hjemmesiden for at læse. Her sidder webshopejeren og klapper i hænderne, fordi vedkommende tror, vi ender med at foretage et køb – men når det kommer til stykket, ender vi med at lukke siden ned.

Det sker ofte, og som webshop-ejer sidder man med en lang næse. Hvad er grunden til, at brugeren ikke ender med et køb? I mange tilfælde skyldes det, at virksomheden har fokuseret så meget på den eksterne markedsføring, at de har “glemt” at optimere brugeroplevelsen til at konvertere.

Blot fordi du har tiltrukket en kunde, betyder det altså ikke, at de blot uden videre er villige til at smide penge i din forretning eller foretage en værdiskabende handling. Faktisk er det kun en lille procentdel af de brugere, der lander på dit website, der foretager sig den handling, du ønsker, hvad enten det er at gennemføre en transaktion eller tilmelde sig et nyhedsbrev.

Tilsvarende har det ikke nogen stor værdi for os, at du læser netop dette indlæg. Værdien opstår først i det øjeblik, du eksempelvis downloader vores SEO-bog og derved tilmelder dig vores nyhedsbrev. Det vil vi derfor selvfølgelig gerne opfordre dig til 🙂

Eksempel på en CRO-optimeringsproces.


Hvad det betyder at konvertere?

På den mest simple måde at forklare hvad det vil sige at konvertere, betyder det i al sin enkelthed, når vi forvandler en ting til en anden. I marketing refererer konvertering specifikt til mennesker, der udfører en bestemt ønsket aktivitet, der fremmer dine forretningsmål.

For eksempel:

  • Nysgerrige læsere bliver til ivrige abonnenter af dit nyhedsbrev
  • Folk downloader den guide eller e-bog du har lavet
  • Vindueskiggere bliver til betalende kunder

Konvertering betragtes ofte som det sidste trin, i det der kaldes din salgstragt, men du kan have flere mindre konverteringer undervejs, når en bruger går fra at være en nysgerrig læser til at signe sig op til at modtage dit nyhedsbrev.

Imidlertid repræsenterer ikke alle handlinger, som en bruger foretager, en konvertering.

Konvertering er ikke:

  • Folk, der klikker igennem fra søgemaskinen eller sociale medier til dit websted
  • Folk der klikker rundt på dit websted

Selvom de begge er ønskelige handlinger, indikerer ingen af ​​disse adfærd, at en bruger bevæger sig tættere på at abonnere eller købe noget af dig.


Tegn på at du skal fokusere på CRO

  • Du får masser af trafik, hvilket du selvfølgelig mener er godt. Dog oplever du lave og måske endda faldende konverteringer. Det vil altså sige, at brugerne finder dig. Dit Google Analytics-dashboard ser fantastisk ud. Alligevel går det meget langsomt med salget. Det indikerer, at der går noget galt i din tragt lige før konvertering, og du skal rette det. Høj trafik = lave konverteringer er en klar indikation.
  • Du kan ikke identificere, hvor folk falder ud af salgstragten. Du oplever at folk ikke udfylder alle informationer i dit tilmeldings vindue, folk forlader deres kurve mv. Men du kan ikke se noget mønster for det hele. Det indikerer mangel på analytiske værktøjer og muligvis manglende forståelse for kunderejsen. Her kan du have brug for hjælp udefra. “Men det har jeg jo ikke råd til, jeg sælger ikke nok” tænker du måske, men faktum er at du rent faktisk ikke har råd til at lade være.
  • Forbrugerpsykologi er et nyt koncept for dig. Det meste af marketing afhænger af din forståelsen af ​​forbrugeradfærd. Du kan ikke sælge til folk, du ikke forstår. Hvis dette er tilfældet, bør du gå på kurser eller få hjælp udefra til at lære at forstå forbrugeradfærd.
  • Dit website er forældet. Tilbage i 2010 investerende du en betydelig mængde penge i dit website, og synes måske stadigvæk det er flot. Desværre er det bare ikke godt nok mere, for det er (måske) ikke responsivt! Bare tilbage i 2014 blev mobiloptimeret design stadig betragtet som banebrydende. I 2020 har omkring 67 procent af verdenen adgang til internettet via en mobil enhed… Og de vil ikke spilde deres tid på dit websted, hvis det ikke fungerer responsivt.
  • Du har lige opdateret dit website eller er i fuld gang med at optimere det. Sørg for at inkludere nogen i dit udviklingsteam, der kender til CRO, og start med en høj konverterende tilstedeværelse på nettet.
  • Kunder klager. De klager måske ikke til dig, men de klager stadig. Hvis du for nylig er stødt på en trustpilot anmeldelse, der taler om hvor svært det er at gøre noget på dit website, er det i den grad tid til at få optimeret.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er CRO?

CRO er en betegnelse for at optimere et website for at få flere brugere til at foretage en bestemt handling. Handlingen kan eksempelvis være køb af et produkt eller tilmelding til et nyhedsbrev.

Hvad er CRO en forkortelse for?

CRO står for Conversion Rate Optimization. På dansk kaldes det også for konverteringsoptimering.

Er konverteringsoptimering og CRO det samme?

Ja. CRO er en forkortelse for Conversion Rate Optimization, der på dansk betyder konverteringsoptimering.

ian-figur

Ian Rosenfeldt

Founder & CEO

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til konverteringsoptimering (CRO), eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på CRO? Kontakt Ian Rosenfeldt og få en uforpligtende dialog om dit projekt.

ian-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores nye SEO-bog
    Få ny viden om SEO