Hvad er en brugerrejse?
En brugerrejse kan sidestilles med en købsproces. Rejsen starter fra den dag, at brugeren eller kunden bevidst eller ubevidst føler trang til at undersøge markedet for et produkt eller en serviceydelse.
Når en brugerrejse analyseres, så bliver virksomheden klogere på, hvordan brugernes oplevelse er i forhold til at handle med virksomheden.
Dette kan især være relevant, når der ønskes at finde frem til, hvor der er plads til forbedringer eller til at ide- og konceptudvikle. En udarbejdelse af brugerrejser kan altså både anvendes til at optimere samt til at udvikle helt nye koncepter, hvor brugernes perspektiv inddrages – hvilket især er vigtigt i dagens Danmark.
En analyse af brugerrejsen kan både udføres på en fysisk butik, en servicevirksomhed samt digitale virksomheder med videre.
Skabelon til udarbejdelse af brugerrejser
Der findes flere måder at undersøge og skrive brugerrejser ned på. Herunder finder du et par eksempler på to af metoderne. Vi anbefaler altid, at du inddrager flere aktører, eftersom en undersøgelse af en enkelt person ikke bærer nok validitet med sig.
- Fokusgruppe interviews / workshop – eksempel. Kontakt forskellige respondenter som har lyst til at deltage i et fokusgruppe interview omkring brugen af dit produkt eller serviceydelse. Lad dem diskutere deres rejse fra start til nu, hvor de bidrager med hver deres perspektiv på sagen samt lade dem udtrykke deres input til forbedringer. Dette vil bidrage til det sammenhængende billede af den nuværende brugerrejse sat op imod en forbedret brugerrejse.
- Enkelt person interview – eksempel. Interview en enkelt person ad gangen omkring deres oplevelse af at handle med dig fra start til nu. Få dem til at kommunikere deres behov, glæde og utilfredshed, som er opstået undervejs i forløbet. Diskuter efterfølgende med andre fagpersoner, hvor der er mulighed for forbedringer, sat op imod det samlede billede du får ud fra dine afholdte interviews.