Hvad er en åbningsrate?
Når først du begynder at beskæftige dig med e-mail marketing, er din åbningsrate noget du vil tænke meget over, arbejde med og forsøge at forbedre. Åbningsraten er nemlig den procentdel af abonnenter, som vælger at åbne en bestemt e-mail, ud af dit samlede antal abonnenter, som har modtaget mailen.
Rigtig mange marketingfolk holder særligt meget øje med deres åbningsrate, måske endda lidt for meget. Det gør de for at se, hvor mange mennesker som rent faktisk læser deres e-mail, og derfra bestemme, hvor vellykket e-mailen var.
Arbejd med din åbningsrate
Selvom åbningsraten når det kommer til e-mail marketing er vigtig, skal du passe på med at lade dig forblænde af ét tal. I stedet bør du overveje flere målinger og tænke på dine mål.
Over tid bør du også se på hvordan din åbningsrate forbedres (eller forværres). Dette giver dig en bedre forståelse for, hvor ofte folk ønsker e-mails fra dig. Ud fra denne data kan du også bedre bestemme, hvilken type indhold der er mest interessant for din modtagere.
Altså – sender du det rigtige indhold til det mest interesserede segment? Sender du for ofte? Sender du for sjældent? Du bør også teste dine e-mail emnelinjer og din preheader-tekst for at øge chancerne for en højere åbningsrate.
Meningen med denne monitorering handler om, at du i sidste ende sikrer, at du følger “best practices” principper inden for e-mail marketing. Derudover handler det også om, at du sender indhold af høj kvalitet til de rigtige segmenter af abonnenter samt forbedrer din åbningsrate over tid. Dette fører til et mere engageret publikum, der er investeret i dit brand, hvilket er bedre frem for at bruge store mængder tid på en emnelinje, som kun vil føre til en (måske) højere åbningsrate for den ene e-mail udsendelse.
Gennemsnitlig åbningsrate
Så når alt kommer til alt, hvad er så en gennemsnitlig åbningsrate og hvorfor er den vigtig? En gennemsnitlig åbningsrate er et mål for, hvor mange e-mail modtagere der åbner en e-mail, i forhold til det samlede antal e-mails, der leveres inden for en kampagne. Du kan selvfølgelig selv vælge at udregne den, men typisk kan du også få adgang til denne metric gennem rapporteringsfunktioner, hos din e-mail tjenesteudbyder.
Ellers skal du først trække de samlede afviste e-mails fra de samlede leverede e-mails for at bestemme din åbningsrate. Del derefter dette nummer med de samlede åbnede e-mails. En gennemsnitlig åbningsrate for en e-mail kan variere afhængigt af branchen; en generelt accepteret åbningsrate for en e-mail-kampagne er på 15%-25%.
Dog er der forskel på lister, for når listen over e-mail modtagere stiger, har åbningsraten tendens til at falde. Mindre lister er ofte mere engageret, hvilket også ses, når det omhandler nicher. De oplever nemlig også højere åbningsrater end e-mails om bredere emner.