Hvad er relationsmarketing?
Relationsmarketing er anderledes end andre former for marketing, som altså ofte kun fokuserer på én enkelt transaktion. Relationsmarketing derimod, er ikke normaltvist knyttet til et produkt eller et tilbud. Det indebærer, at en virksomhed, der ønsker at fokusere på relationsmarketing, forfiner deres måde som de driver forretning på for at maksimere værdien af forholdet til kunden.
Relationsmarketing involverer primært, at virksomheden skal forbedre sine interne operationer. Mange kunder stopper med at handle hos et firma, ikke fordi de ikke kunne lide produktet, men simpelthen fordi de var frustrerede over kundeservicen. Hvis en virksomhed tilpasser sine interne aktiviteter for at tilfredsstille alle kunders servicebehov, vil kunderne være lykkeligere selv i tilfælde af, at de skulle opleve en eller anden form for problemer med deres produkt.
Det skal du være opmærksom på
Teknologi spiller generelt en stor rolle i det 21. århundrede, og også i relationsmarketing spiller teknologi altså en vigtig rolle. Internettet har gjort det lettere for virksomheder at spore, gemme, analysere og derefter bruge store mængder af data om deres kunder. Kunder eksponeres for personlige annoncer, specialtilbud og hurtig service, som et tegn på påskønnelse af deres loyalitet.
Sociale medier giver endvidere virksomheder mulighed for, at engagere deres kunder på en uformel og kontinuerlig måde. Tidligere ville det have været umuligt at holde styr på alle kunder, men teknologien gør det altså let for virksomheder, at automatisere deres marketingindsats.
Branding er den sidste ingrediens i relationsmarkedsføring. En virksomhed kan skabe et langsigtet forhold til en kunde hvis kunden føler at brandet afspejler, hvem de er, eller hvem de vil være. Kunder er mindre tilbøjelige til at skifte til et andet mærke, hvis de mener at det at skifte mærke kan være sigende omkring deres identitet. Et eksempel kan være at kunder der køber økologiske frilandsæg, ikke umiddelbart vil skifte til at købe skrabeæg. Et eksempel kan også være, at et firma ikke umiddelbart ønsker at skifte revisionsfirma fra Deloitte til et mindre og mere ukendt firma, da det kan sige noget om firmaets identitet og kvalitet.
Vigtigheden af relationsmarketing
At erhverve nye kunder kan være udfordrende og dyrt. Relationsmarketing hjælper med at fastholde kunder på lang sigt, hvilket resulterer i kundeloyalitet i stedet for at kunder køber noget en enkelt gang eller meget sjældent.
Relationsmarketing er vigtig, for dets evne til at forblive i tæt kontakt med kunderne. Ved at forstå, hvordan kunder bruger et brands produkter og tjenester og observere yderligere udækkede behov, kan brands skabe nye funktioner og tilbud, der imødekommer disse behov, hvilket yderligere styrker forholdet.