Hvis du arbejder med B2B-salg eller marketing, så skal du selvfølgelig også være med på beatet i år! Arbejder du derimod med B2C, så er der dog stadig nogle vigtige pointer, du også kan bruge.
Nedenfor får du et par indspark til, hvordan du som B2B-virksomhed kan være med til Black Friday – og hvad du konkret kan gøre!
Først og fremmest…
…så er det en super god mulighed for at give dine konkurrenter baghjul denne dag – for de har formentlig heller ikke en plan! Mange forventer slet ikke, at B2B-virksomhederne aktivt deltager, og derfor har du gode muligheder for positivt at skille dig ud på dit område.
Opbyg dit momentum… i god tid
Kunderejser og købsbeslutninger er typisk komplekse og langsomme inden for B2B – og derfor giver det god mening, at du kommer i gang i god tid. Hvis du f.eks. ikke har en stor e-mail database, så start med at lave en kampagne med det formål at få udvidet din liste og sørg for at få dine leads opkvalificeret, således du på dagen kan sende en action-præget mail afsted.
– Giv folk en ekstra god grund til at skrive sig op – f.eks. at de kan komme på en VIP-liste, og dermed først få adgang til de gode tilbud.
Det handler om at inspirere til en hurtig handel
En af grundene til, at denne begivenhed ofte bringer øget salg og omsætning med sig er, at man som forbruger eller indkøber allerede er i et mindset om, at man kan gøre en god forretning på dagen.
Man er som menneske allerede indstillet på, at mange andre melder sig ind i kampen om at tage del i et begrænset udvalg. De rationelle overvejelser, som typisk kendetegner en købsbeslutning er overflødiggjort – de skal bare handle, fordi de kan få det billigere nu.
Giv indkøbere en grund og drag fordel af mindsettet, hvor du tilbyder dit produkt til en lavere pris, i et begrænset omfang, i en begrænset periode osv. – også kaldet Urgency-taktik!
Læg fokus på eksisterende kunder og brug dagen til up-sale!
Dagen behøver ikke nødvendigvis at handle om erhvervelse af nye kunder – du kan også med et øget fokus på dine eksisterende kunder bruge denne begivenhed til at pleje forholdet og lave mersalg.
Måske har dine kunder et produkt, hvor det vil give mening at tilkøbe udvidelser, således du øger kundens involveringen i dit produktsortiment. Gør dit tilbud personligt og fortæl at tilbuddet kun er gældende i et begrænset omfang i en begrænset periode. Forær dem alle de rigtige grunde til, at de skal slå til nu.