Hvad betyder konverteringsrate?
Konverteringsrate eller konverteringsfrekvens er en af de bedste måder, at måle effektiviteten af din markedsføring på.
I modsætning til klikfrekvens eller Pay Per Click (PPC) beskriver konverteringsfrekvensen, hvor god din markedsføring er til at få folk til at gøre, hvad du vil have dem til at gøre (vi kalder dette “konvertering” i marketingverdenen).
Afhængigt af dine forretningsmål kan en “konvertering” være næsten alt, men her er et par almindelige typer konverteringer:
- En kunde foretager et køb
- En kunde udfylder deres informationer i en formular – f.eks. en leadannonce
- En kunde ringer til din virksomhed
- En kunde tilmelder sig dit abonnement
- En kunde downloader din pdf eller andet
Der er masser af andre konverterings handlinger, som folk kan udføres på et websted, men disse eksempler skal give dig en ide om, hvad en “konvertering” kan være. Grundlæggende er en konvertering en målbar handling, der fremmer en potentiel kunde i retning af, at blive en betalende kunde på en vigtig måde.
Udregn din konverteringsrate
Når du har defineret, hvilke konverteringer du vil spore kan du beregne konverteringsfrekvensen.
Beregning af konvertering er faktisk ret let. Alt hvad du skal gøre er, at dividere antallet af konverteringer, du får i en given tidsramme, med det samlede antal personer, der har besøgt dit websted eller din destinationsside og gange det med 100.
I det følgende eksempel, er en konvertering et salg.
Konverteringsrate = samlet antal salg / antal leads * 100
Eksempel: Lad os sige, at du lavede 10 salg sidste år, og at du havde 100 henvendelser / leads. Din konverteringsrate for salg er dermed 10 %.
Hvis du tracker konverteringer fra dit websites leads, ser din formel sådan ud:
Konverteringsrate = samlet antal salg / antal unikke besøgende * 100
Eksempel: Hvis du lavede 10 salg på en måned, og du havde 1.000 unikke besøgende på dit websted, ville din konverteringsfrekvens være 1 %.
Du behøver ikke altid selv at udregne din konverteringsrate, for hvis du opsætter din tracking ordentligt på f.eks. dine Google Ads eller Facebook-annoncer og analyse platforme som Google Analytics, så viser de forskellige platforme dig faktisk din konverteringsrate.
Læs videre om konverteringsoptimering.