Reputation management

Reputation management handler om at beskytte eller forbedre en virksomheds ry online. Fx. når brugere på Google søger efter et produkt, brand- eller virksomhedsnavn, så skal der helst dukke positiv omtale (frem for negative omtale) op øverst i søgeresultaterne - dette hjælper reputation management med.

blog-outsourcing-af-seo

Hvad er reputation management?

Reputation management bliver også kaldt ORM, som er forkortelsen på online reputation management. Det vil her sige, at der er fokus på det omdømme virksomheden har online på internettet.

Hvis en bekendt eksempelvis fortæller dig, at han har haft en dårlig oplevelse med en bestemt virksomhed, så vælger du højst sandsynligt at gå til en anden virksomhed, som kan tilbyde dig samme produkt eller service.

Hvis du søger efter et produkt online, og der dukker negative kommentarer op som noget af det første på Google, om en bestemt virksomhed, så du vælger du højst sandsynligt ligeledes at gå til en anden virksomhed, som kan tilbyde dig samme produkt eller service.

Mange mennesker deler i dag, flittigt, både positive og negative oplevelser på nettet om deres oplevelser med div. virksomheder. Når det kommer til de negative anmeldelser, så ses der en stigende tendens til, at personerne bag ønsker at skade den pågældende virksomheds omdømme, og derfor uden filter prøver at sprede det kedelige budskab ud til så bredt et publikum som muligt.

Det der især gør det kritisk på internettet er at den dårlige omtale om virksomheden er ikke noget, der bliver sagt nu og her og så forsvinder igen. Når det er dårlig omtale, der er skrevet på nettet og som kan risikere at ligge online til evig tid – hvis der ikke er fokus på ORM. Indsatsen kan godt være på de sociale medier, men en af de mest væsentlige metoder er søgemaskineoptimering.

Reputation og SEO strategi

Ved søgemaskineoptimering kan en virksomhed sørge for, at der ved søgning af virksomhedens produkt, brand- eller virksomhedsnavn ses artikler og hjemmesider, der omtaler den pågældende virksomhed positivt – øverst i søgeresultaterne.

På den måde fjernes fokus på dårlig omtale. I en del af dette arbejde kan der indgå oprettelse af hjemmesider eller blogs med positiv omtale af det pågældende produkt, brand- eller virksomhedsnavn – eller de enkeltpersoner der er fornuftige at positionere på en positiv måde.

Reputation management software tools

Der findes flere teknikker hvorpå, man kan overvåge og ændre antallet af de positive og negative fortællinger om en virksomhed i søgeresultaterne.

Det kræver dog oftest en god portion erfaring og derfor vælger de fleste virksomheder at få dette arbejde udført af et bureau, som har prøvet det mange gange før og dermed kender til de virkemidler der virker.

Få hjælp til reputation management

Vi kan hjælpe dig med at styrke din tilstedeværelse på Google ved at fremhæve positiv omtale, så den negative omtale flyttes længere ned på Google, og færre personer derved ser den negative omtale. Kontakt os for en dialog om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed.

mark-figur

Mark Mølgaard

Partner & Senior SEO Specialist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til reputation management, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på reputation management? Kontakt Mark Mølgaard og få en dialog om dit projekt.

mark-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Få en dialog om dit projekt

Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

Gratis webinarer og seminarer for ledere
Få input til din Google Marketing-strategi