PDF-filer og SEO

Vores anbefaling er derfor, at du så vidt muligt undgår PDF-filer og i stedet viser dit indhold på almindelige sider på dit website. Ønsker du alligevel at gøre brug af PDF-filer, får du her nogle anbefalinger til søgemaskineoptimering af filerne.

blog-seo-tjekliste

PDF-filer er uhensigtsmæssige

Lad det være sagt med det samme: PDF-filer er uhensigtsmæssige i en SEO-sammenhæng sammenlignet med almindelige websider. Det er der flere forskellige grunde til:

  • PDF-filer er svære at synliggøre på Google.
  • PDF-filer giver ikke brugerne mulighed for at interagere med dit website.
  • PDF-filer er ikke brugervenlige på mobile enheder.
  • Læsere af PDF-filer er svære at spore i Google Analytics.
  • Brugere downloader ofte PDF-filer, og hvis du senere opdaterer indholdet, ser brugerne ikke nødvendigvis det nye indhold, fordi de har en gammel version liggende.

Vores anbefaling er derfor, at du så vidt muligt undgår PDF-filer og i stedet viser dit indhold på almindelige sider på dit website. Hvis du allerede gør brug af PDF-filer, kan du med fordel flytte indholdet fra PDF-filerne over på en eller flere almindelige sider – i det tilfælde skal du efterfølgende slette PDF-filerne og opsætte omdirigeringer (se side 39) fra PDF-filerne til de nye sider.

En PDF-fil kan ikke desto mindre være en god måde at præsentere indhold på – det kan være produktinformationer, salgspræsentationer, cases, e-bøger, white papers, ydelser med mere.


Søgemaskineoptimering af PDF-filer

Indholdsmæssigt gælder de samme retningslinjer for optimering af PDF-filer som for optimering af websider. Det vil sige, at indholdet skal være fyldestgørende, og at søgeordet, som PDF-filen skal findes på, skal indgå i både brødteksten, titlen og udvalgte underoverskrifter. Du kan med fordel linke til dit website i brødteksten, så læserne kan lære din virksomhed bedre at kende.

Filnavne på PDF-filer bør være relevante og kortfattede. Vi anbefaler, at filnavne:

  • har en længde på maksimalt 50 tegn inklusive mellemrum
  • er identiske med titlen på den pågældende PDF-fil
  • ikke indeholder specialtegn (æ, ø, å, ö, é m.fl.), tegnsætning og store bogstaver
  • bruger bindestreg til ordadskillelse (ikke bundstreg eller mellemrum).

Det kan være en fordel at udfylde metadata i PDF-filer. I Word gør du det ved at klikke på fanen ‘Filer’ og efterfølgende ‘Egenskaber’ og ‘Resume’. Følgende bør udfyldes:

  • Titel. Titel på PDF-filen, evt. kombineret med en undertitel.
  • Forfatter. Navnet på personen eller virksomheden bag PDF-filen.
  • Emne. En kort beskrivelse af indholdet i PDF-filen.

Der er ingen længdebegrænsning på hverken titel, forfatter eller emne. Andre typer af metadata kan udfyldes efter behov, men SEO-mæssigt har det næppe nogen effekt.

Filstørrelsen bør afslutningsvis være så lille som muligt. Det kan du sikre ved kun at bruge få billeder og få forskellige skrifttyper. Såkaldt vektorbaseret grafik (der ofte er i SVG-format) fylder generelt væsentligt mindre end egentlige billeder (der ofte er i PNG- eller JPG-format).


Indeksering og blokering af PDF-filer

Google indekserer PDF-filer på stort set samme måde som almindelige websider. PDF-filerne vises side om side med de almindelige søgeresultater på Google, kun differentieret af et lille ‘PDF’-mærkat. Billeder fra PDF-filer kan blive indekseret i Google Billedsøgning. Også tekst i indscannede PDF-filer kan i langt de fleste tilfælde blive læst og indekseret af Google.

Typisk indekserer Google dog ikke PDF-filer lige så ofte som almindelige websider. Årsagen er ganske enkelt, at indholdet i PDF-filer som regel er meget statisk, og Google behøver dermed ikke at gennemgå PDF-filerne så ofte, hvorved Google kan spare dyrebare serverressourcer. Her er et eksempel på en PDF-fil og en almindelig webside i Googles søgeresultater:

Hvis ikke du ønsker, at Google skal indeksere dine PDF-filer, kan du enten undlade at linke til dem offentligt (hvorved Google ikke kan finde dem) eller indsætte et lille kodestykke i konfigurationsfilen på din webserver, der blokerer for adgangen til en eller flere af filerne. Sidstnævnte kræver hjælp fra den teknisk ansvarlige for dit website. På Apache-webservere er konfigurationsfilen en htaccess-fil, og i denne fil kan søgemaskinerne blokeres fra alle PDF-filer med følgende kode:

<Files ~ “.pdf$”>

Header set X-Robots-Tag “noindex, nofollow”

</Files>


Sporing af besøgende i PDF-filer

Der findes begrænsede muligheder for sporing af besøgende i PDF-filer, idet man ikke kan indsætte tracking-scripts i PDF-filer på samme måde som på almindelige websider. Til gengæld udgør PDF-filer typisk så lille en del af indholdet på et website, at den manglende sporing er ubetydelig.

Den eneste gangbare løsning er event-tracking i Google Analytics, der gør det muligt at spore antallet af kliks til PDF-filer (herunder download af PDF-filer). Denne løsning kan også bruges til sporing af kliks til eksempelvis videofiler. Læs mere om opsætning af event-tracking i Google Analytics her: https://support.google.com/analytics/answer/1012044.

Mark komprimeret

Mark Mølgaard

Partner & Senior SEO Specialist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til søgemaskineoptimering (SEO), eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en uforpligtende dialog om dit SEO-projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing