SEO-værktøjer

SEO-værktøjer fra INBOUNDCPH

Hvis I ønsker at varetage en del af arbejdet med søgemaskineoptimering (SEO) selv, kan I benytte et udvalg af følgende værktøjer til at effektivisere arbejdet og optimere resultaterne. Øverst findes tre værktøjer, vi selv har udviklet. Nederst findes anbefalinger til en række eksterne værktøjer, som vi selv benytter i vores arbejde med SEO. Som kunde hos os får I naturligvis kyndig hjælp og vejledning til værktøjerne.

Title & Description optimizer

Få hjælp til at skrive Title Tags og Meta Descriptions, der sikrer jer optimal synlighed på Google på de rigtige søgeord.
Gå til værktøjet »

Ordtæller

Få hjælp til at skrive brødtekster og overskrifter, der sikrer jer optimal synlighed på Google på de rigtige søgeord.
Gå til værktøjet »

Global søgemaskine

Se Googles søgeresultater i andre lande, og få indsigt i jeres og jeres konkurrenters positioner på Google i udlandet.
Gå til værktøjet »

BRF Kredit
YouSee
Spies
Telmore
Pronestor
Oticon Medical
InkClub
Panasonic
webCRM
Codan
CDON.com
Kamstrup
Blockbuster
Zyxel
Berlingske Media
AlfaPeople
IDEmøbler
Expedia
Trollbeads
Audi
Radiometer
Aller Media
Bonnier Publications
ILVA
Carl Hansen & Søn
Lauritz.com
Arp-Hansen Hotel Group
HRS
Dfds Seaways
Stylepit

Verdens bedste SEO-værktøjer

Her er et bredt udvalg af de værktøjer – gratis såvel som kommercielle – som vi selv benytter i vores arbejde med SEO. Værktøjerne er opdelt i kategorier alt efter, hvad de kan bruges til. Opdelingen er lidt forenklet, idet mange af værktøjerne har flere forskellige anvendelsesområder.

En del af værktøjerne minder om hinanden i funktionalitet, og derfor er det for manges vedkommende en smagssag, om det ene værktøj benyttes frem for det andet. Vores erfaring er, at de bedste resultater opnås ved at benytte en kombination af flere forskellige værktøjer.

Kategorier
1. Allround
2. Teknisk analyse
3. Søgeordsanalyse
4. Indholdsoptimering
5. Linkbuilding
6. Dataindsamling
7. Øvrige

Allround SEO-værktøjer

Searchmetrics
Searchmetrics er et af verdens førende og mest omfattende SEO-værktøjer. Med udgangspunkt i en enorm datamængde kan Searchmetrics give jer den indsigt, der er nødvendig for, at I kan få det optimale ud af jeres arbejde med SEO. Searchmetrics kan blandt andet give jer indsigt i jeres synlighed på Google, effekten af jeres indhold, relevante søgeord, indgående links, jeres annoncekampagner og jeres konkurrenters strategier.

SEMrush
SEMrush er et alsidigt alt-i-et SEO-værktøj, der på mange områder minder om Searchmetrics. SEMrush kan ligesom Searchmetrics give jer indsigt i jeres synlighed, jeres indhold, relevante søgeord, indgående links, jeres annoncekampagner, sociale medier, jeres konkurrenter og meget mere. Datagrundlaget og beregningerne er lidt anderledes, og derfor er SEMrush et godt supplement til Searchmetrics.

Ahrefs
Ahrefs er et komplekst og alsidigt SEO-værktøj, som vi varmt kan anbefale. Især hvis I vil have indsigt i jeres konkurrenters Google-positioner, links, indholdsstyrke og meget mere. Særligt på linkfronten gør Ahrefs det godt. Ahrefs kan hurtigt give jer inspiration og ideer til, hvordan I selv kan blive endnu mere konkurrencedygtige i forhold til både søgemaskineoptimering og Google AdWords.

SEO-værktøjer til teknisk analyse

Google Search Console
Google Search Console er et gratis værktøj fra Google, der kan give jer information om problemer, uhensigtsmæssigheder og forbedringsmuligheder på jeres website med relation til jeres synlighed på Google. I kan desuden få indsigt i, hvordan de besøgende finder frem til jeres website, og I kan indsende information om jeres website til Google og derved forbedre Googles indeksering af websitet.

Screaming Frog SEO Spider Tool
Screaming Frog er et analyseprogram, der kan analysere en lang række tekniske parametre med relation til brugervenligheden og SEO-venligheden af jeres website. I kan blandt andet få et overblik over indekseringsproblemer, døde links, duplikeret indhold, Title Tags, Meta Descriptions, H-tags, webadresser og omdirigeringer. Gratisversionen kan analysere op til 500 undersider på et domæne.

DeepCrawl
DeepCrawl er et teknisk analyseværktøj, der kan stort set det samme som Screaming Frog. Fordelen ved DeepCrawl er, at det er et mere visuelt værktøj end Screaming Frog, og at I automatisk kan få notifikationer, hvis der opstår problemer på jeres website. DeepCrawl er browserbaseret og kan derfor tilgås fra alle typer af enheder – modsat Screaming Frog, der skal downloades til computeren.

Microsoft SEO Toolkit
Microsoft SEO Toolkit er et teknisk analyseværktøj, der kan analysere jeres website og på den baggrund give jer konkrete anbefalinger til, hvordan I kan forbedre websitet SEO-mæssigt. Anbefalingerne vedrører både indholdet og mere tekniske områder som eksempelvis jeres sitemap og robotx.txt. Værktøjet er gratis, men så må I til gengæld leve med, at det kun virker til Windows.

Google PageSpeed Insights
Google PageSpeed Insights er et gratis værktøj fra Google, der kan hjælpe jer med at hastighedsoptimere jeres website. Værktøjet scanner automatisk hele jeres domæne og giver jer derefter en score fra 0 til 100 suppleret med en række forslag til, hvordan I kan optimere websitets loadtid (indlæsningshastighed). Forslagene er gradueret i to kategorier alt efter vigtigheden og effekten af dem.

Pingdom Website Speed Test
Pingdom Website Speed Test er et godt supplement til Google PageSpeed Insights. Funktionaliteten er stort set den samme, men løsningsforslagene er væsentligt mere detaljerede. Vælg ”Stockholm, Sweden” under ”Test from” for at få de mest retvisende resultater. Gratisversionen fungerer ganske udmærket. Hvis I køber et abonnement, kan I kontinuerligt overvåge jeres websites hastighed, oppetid og ydeevne.

SEO Browser
SEO Browser er et enkelt værktøj, der ligesom Google Search Console kan give jer indsigt i, hvordan søgemaskinerne ser jeres website. I kan med andre ord se, om søgemaskinerne er i stand til at læse og indeksere indholdet (teksten) på jeres website, eller om der er indhold, som søgemaskinerne af den ene eller anden grund ikke kan læse.

Google test af mobilvenlighed
Googles test af mobilvenlighed er et simpelt og gratis værktøj, der giver jer indsigt i, om Google anser jeres website for at være mobilvenligt. Hvis ikke det er tilfældet, får I nogle overordnede forslag til, hvordan I gør websitet mobilvenligt. Hvis jeres website er mobilvenligt, men Google mener det modsatte, kan det skyldes, at Google har problemer med at indeksere jeres website.

W3C Markup Validation Service
W3C Validator er et gratis analyseværktøj, der giver jer mulighed for at teste jeres website for HTML-fejl. Fejlene har normalt ikke direkte indflydelse på jeres synlighed på Google, men de kan have en negativ indflydelse på brugeroplevelsen og websitets loadtid og derved sekundært også på Googles vurdering af jeres website. Mange fejl (også selvom de markeres med rød) er mere eller mindre ubetydelige.

SEO-værktøjer til søgeordsanalyse

Google Søgeordsplanlægning (Keyword Planner)
Google Søgeordsplanlægning (Keyword Planner) er et gratis værktøj fra Google, der kan give jer idéer til søgeord og søgefraser på baggrund af et på forhånd indtastet søgeord, en produktkategori eller et link til jeres website. I kan samtidig få oplysninger om antallet af månedlige søgninger på hvert søgeord. Værktøjet er gratis, men for at kunne se den eksakte søgevolumen, skal I have en aktiv AdWords-annoncekampagne.

Google Søgning
Googles egen søgefunktion er det mest simple værktøj til at få inspiration til relevante søgeord og søgefraser. Når I indtaster et søgeord i søgefeltet, viser Google samtidig en række relaterede søgeord og søgefraser baseret på, hvad andre brugere tidligere har søgt efter. Nederst på selve søgesiden findes desuden en kort oversigt over relaterede søgninger. I kan ikke se, hvilke søgninger der er mest populære.

Keyword Tool
Keyword Tool er et godt supplement til Google Søgeordsplanlægning. Ved at indtaste et søgeord kan I få en oversigt over relaterede søgeord og søgefraser, og hvis I har betalingsversionen, kan I samtidig se antallet af månedlige søgninger for hvert søgeord. Keyword Tool giver jer desuden en oversigt over relaterede søgeord og søgefraser, der ofte bliver søgt efter på YouTube, Bing, Amazon og Apples App Store.

Wordtracker
Wordtracker minder på mange områder om Keyword Tool og Google Søgeordsplanlægning, men det er et mere avanceret værktøj, og det bygger på et andet datasæt, hvilket betyder, at forslagene til søgeord og søgefraser er nogle andre. Udover antallet af månedlige søgninger på hvert søgeord kan I blandt andet se konkurrencen på hvert søgeord og de 10 bedst placerede websites på hvert søgeord.

Answer The Public
Answer The Public lader jer indtaste et søgeord og giver derefter en oversigt over spørgsmål, der søges efter på Google og Bing, hvor søgeordet indgår. I kan med andre ord få en viden om, hvilke spørgsmål jeres målgruppe ønsker besvaret, og I kan på den baggrund skrive tekster, der er mere relevante for jeres målgruppe. Værktøjet er gratis, og det understøtter en række forskellige sprog, herunder dansk (vælg ”DA” under Country).

SEO-værktøjer til indholdsoptimering

One-page Grader
One-page Grader er et SEO-tool fra Moz.com, der kan vurdere, hvor godt indholdet på jeres website er SEO-optimeret. Hver underside vurderes enkeltvist, og værktøjet præsenterer jer derefter for en prioriteret liste over forbedringsforslag til indholdet. Værktøjet analyserer blandt andet indekserbarhed, brug af søgeord, overskrifter, billeder, Title Tag og Meta Description.

Yoast SEO
Yoast SEO er et plugin til WordPress, som automatisk vurderer, hvor godt indholdet på jeres website er SEO-optimeret. Hver underside vurderes enkeltvist, og værktøjet giver jer derefter en række konkrete og let håndgribelige forbedringsforslag. Yoast SEO gør det desuden gør det nemt at tilføje et Title Tag og en Meta Description til hver underside. Vurderingen af læsbarheden er mindre vigtig (og ikke altid retvisende).

Ranks NL
Ranks NL er et billigt, men mindre brugervenligt, alternativ til One Page Grader og Yoast SEO. Ranks NL analyserer indholdet på jeres website, en eller flere sider af gangen, og præsenterer jer derefter for en række forbedringsforslag. Forbedringsforslagene er ikke altid konkrete forslag, men data I selv skal tolke og bruge på den rette måde. Det er derfor et værktøj, som kræver en større teknisk viden end de andre værktøjer.

Copyscape
Copyscape kan tjekke, om indholdet på jeres website er unikt, eller om der forekommer duplikeret indhold andre steder på internettet. Duplikeret indhold opstår, når identisk eller næsten identisk indhold optræder på to eller flere forskellige webadresser, og det kan medføre en straf fra Google. Gratisversionen kan kun analysere sider enkeltvist. Betalingsversionen kan analysere op til 10.000 sider på én gang.

Siteliner
Siteliner kan ligesom Copyscape analysere jeres website for duplikeret indhold. Siteliner analyserer og sammenligner dog kun indhold på selve jeres website – men det gør den til gengæld rigtig godt. For hver side kan I se procentandelen af duplikeret indhold, og hvor det duplikerede indhold stammer fra. I kan analysere op til 250 sider (på én gang) med gratisversionen og op til 25.000 sider med betalingsversionen.

SEO-værktøjer til linkbuilding

Ahrefs
Ahrefs er et af de bedste og mest populære linkbuilding-værktøjer. Værktøjet kan give jer viden om, hvordan I kan skabe nye links, hvordan I kan optimere jeres eksisterende links, og hvad der kræves for at opnå en højere position på Google. I kan få værdifuld viden gennem analyser af jeres konkurrenters linkprofil, og med Ahrefs Alerts kan I få besked, når jeres virksomhed omtales online.

Majestic SEO
Majestic SEO er populært linkbuilding-værktøj, der kan mange af de samme ting som Ahrefs. I kan blandt andet få et overblik over nye links, tabte links og ankertekster, ligesom at I naturligvis også kan få et indblik i jeres konkurrenters links. Majestic SEO er mere brugervenligt og billigere end Ahrefs, men til gengæld også mere begrænset i funktionalitet, og datagrundlaget er ikke helt så stort og præcist som i Ahrefs.

LinkResearchTools
LinkResearchTools er et linkbuilding-værktøj i den dyre ende – men pengene er godt givet ud. Med LinkResearchTools får I et professionelt alt-i-et linkbuilding-værktøj, der kombinerer data fra 25 forskellige datakilder med henblik på at sikre jer den mest retvisende og komplette data. LinkResearchTools tilbyder et stort antal funktioner, der giver jer de bedste muligheder for at forbedre jeres linkprofil.

Open Site Explorer
Open Site Explorer er et forholdsvis simpelt, men til gengæld meget brugervenligt linkbuilding-tool. Open Site Explorer indeholder en række grundlæggende funktioner, heriblandt muligheden for at se nye links, se tabte links, analysere jeres konkurrenters links og se links, I kan genvinde. Med et abonnement på Open Site Explorer får I samtidig adgang til en lang række andre gode SEO-tools på Moz.com.

SEO-værktøjer til dataindsamling

Google Analytics
Google Analytics er et gratis analyse- og rapporteringsværktøj fra Google, der kan give jer indsigt i de besøgendes adfærd på jeres website. I kan blandt andet se antallet af besøgende, antallet af sidevisninger, hvordan de besøgende har fundet frem til jeres website, og hvilke undersider de besøger oftest. På den baggrund kan i bedre vurdere, i hvor høj grad jeres SEO-mæssige tiltag har den ønskede effekt.

Netminers InSight
Netminers InSight er et dansk alternativ til Google Analytics. Det unikke ved Netminers er deres avancerede segmenteringsværktøjer og deres personaliserede brugerflader (som dog også kan være en ulempe, idet I skal opsætte alt selv). Netminers InSight har et unikt Webmapping-system, der visualiserer brugerne og deres navigationsmønstre, og et spørgeskema-modul, der gør det muligt at foretage adfærdsbaserede, kvalitative analyser.

Adobe Analytics
Adobe Analytics (tidligere kaldet Adobe SiteCatalyst) er kommercielt analyse- og rapporteringsværktøj målrettet større virksomheder. Den primære fordel ved Adobe Analytics frem for Google Analytics er de utallige tilpasningsmuligheder, der gør det muligt for jer at få meget specialiserede data om brugerne jeres website – og samtidig frasortere al den data, I ikke har brug for.

Google Tag Manager
Google Tag Manager er et gratis tagadministrationssystem fra Google, som gør det nemmere for jer at administrere jeres tags (heriblandt sporingskoden til Google Analytics) og gør det muligt at få mere brugbar data ud af jeres tags. Med Google Tag Manager kan I styre og optimere alle jeres tags via et brugervenligt kontrolpanel, og I får på den måde et bedre datagrundlag at vurdere jeres SEO-indsats ud fra.

AWStats
AWStats er et open source program, der kan analysere logfiler på ftp-servere, mailservere, proxyservere og lignende. Programmet præsenterer den information, loggen indeholder, i letaflæselige tabeller og diagrammer. Det er med andre ord slut med at bladre gennem komplekse og endeløse logfiler. AWStats kan analysere logfiler fra blandt andet Apache, WebStar og IIS.

Øvrige værktøjer

AccuRanker
AccuRanker er et populært, danskudviklet SEO-værktøj, som kan give jer indsigt i jeres nuværende og historiske positioner på Google på udvalgte søgeord. I kan tilsvarende se jeres konkurrenters positioner og historiske udvikling. AccuRanker kan integreres med Google Analytics og med Google Search Console. Et prisvenligt og brugervenligt værktøj, man hurtig bliver afhængig af. Prøv Accuranker gratis her.

Rank Tracker
Rank Tracker er et billigt (og for virksomheder med små behov gratis) alternativ til AccuRanker, men også et mindre brugervenligt alternativ, og et alternativ, som ikke kan integreres med Google Analytics og Google Search Console. Rank Tracker skal downloades og installeres på computeren – modsat AccuRanker, der kan anvendes online via internetbrowseren.

Advanced Web Ranking
Advanced Web Ranking er endnu et alternativ til AccuRanker – og et populært et af slagsen. Og det er ikke uden grund, for Advanced Web Ranking har et meget præcist datasæt, og dataen præsenteres på en brugervenlig og let tilgængelig måde. Advanced Web Ranking kan ligesom AccuRanker integreres med både Google Analytics og Google Search Console.

Web SEO
Web SEO er et alsidigt og prisbilligt SEO-værktøj til bureauer og små virksomheder. Værktøjet dækker en række af de helt centrale SEO-behov, heriblandt automatisk rank tracking, søgeordsanalyser, tekniske analyser og linkanalyser. Værktøjet kan opsættes til automatisk at udsende mails med SEO-rapporter til eksempelvis nøglemedarbejdere, samarbejdspartnere eller kunder.

SeoTools for Excel
SeoTools for Excel er en udvidelse til Excel, der giver jer adgang til knap 100 forskellige formelfunktioner, som kan bruges i arbejdet med SEO. Funktionerne kan eksempelvis tjekke Title Tags og Meta Descriptions og analysere søgeordstætheden på websitet. Konkret virker værktøjet ved, at en formelfunktion indtastes i en celle, hvorefter cellen returnerer en meningsfuld tekst, værdi eller fejlbesked.

SEOquake
SEOquake er et tilføjelsesværktøj til internetbrowseren, der viser en række SEO-oplysninger direkte i browservinduet – i en brugertilpasset toolbar og under hvert søgeresultat på Google. I får med andre ord præsenteret relevant data om de enkelte websites, mens I bevæger jer rundt på internettet. Dataen omfatter blandt andet søgeordstæthed, interne og eksterne links, mobilvenlighed, Title Tag og Meta Description.

Gratis SEO-seminar

Lær, hvordan I tilrettelægger en effektiv SEO-strategi, der sikrer jer mest mulig trafik og flest mulige salg for pengene. Læs mere og tilmeld jer her:

GRATIS SEMINAR

Hold dig opdateret

Få nyheder, tips og tricks om online marketing, søgemaskineoptimering og InboundCPH.

HVORFOR VÆLGE OS?

Høj kundetilfredshed

95% af vores kunder vælger at fortsætte samarbejdet med os efter første kontrakts udløb. Vi er stolte over at have leveret målbare og varige resultater for digitalt ambitiøse virksomheder som Spies, Aller, Berlingske Media, Stylepit, BRFkredit og Audi.

20 års erfaring

Med 20 års erfaring er vi blandt de mest erfarne i branchen. Vores SEO-processer er gennemprøvede og baserer sig på erfaringer skabt helt tilbage fra 1998, hvor søgemaskineoptimering blev introduceret i Danmark. Vi holder os konstant på forkant med den nyeste viden.

Fuld gennemsigtighed

Vi anvender dokumenterede SEO-strategier, og vi arbejder med fuld gennemsigtighed, så I har fuld indsigt i vores arbejde og de resultater, vi skaber. Tillid, tilfredshed og gennemsigtighed er nøglefaktorerne for de beslutninger, vi træffer sammen.

Personligt engagement

Vi er ikke en leverandør, men en samarbejdspartner, der går op i jeres projekter med ild og sjæl. Vi engagerer os 100% i jeres virksomhed, så vi kan opstille en individuelt tilpasset handlingsplan og mere effektivt arbejde os hen mod målene.

Virksomheder vi gør en forskel for