Hvad er AI-marketing?
Det er blevet muligt for marketingfolk at danne et klarere billede af deres målgruppe, end det hidtil har været. Det skyldes udviklingen af big data og avancerede analytiske løsninger. I dette knudepunkt for fremskridt ligger kunstig intelligens (AI) markedsføring. Ved hjælp af data og kundeprofiler lærer AI-værktøjer, hvordan du kommunikerer med dine kunder og leverer personlige beskeder på de rigtige tidspunkter uden behov for menneskelig indblanding.
Bevæbnet med big data-indsigt kan dit digitale marketing team i høj grad øge deres kampagners performance og afkastningsgrad, som alle kan opnås med stort set ingen ekstra indsats fra medarbejderens side.
AI-marketing kerneelementer
AI-marketing er en måde hvorpå der kan bygges bro mellem data videnskaben og udførelsen. Processen med at analysere enorme mængder af data, var engang en uoverskuelig proces! Det er ikke tilfældet den dag i dag – for ikke kun er det nu muligt, men det er også super nemt.
Lad os tænke på alle de nye teknologier, der er kommet på markedet i det sidste år eller deromkring. Vi har alle hørt om iPhone 11, selvkørende biler mv. Men hvad med specifikke markedsføring teknologier?
Der er et par kerneelementer, der gør AI-markedsføring så vigtigt at forstå og anvende når det kommer til vores tids viden og teknologi. Det inkluderer big data, maskinlæring og de rette løsninger.
Fordele ved kunstig intelligens
AI-marketing har fået meget opmærksomhed af marketingfolk, idet AI-marketing giver den indsigt som den gør – de ser det som en forretningsmæssig fordel. Hvilken betydning har AI-marketing så haft for marketing teams i hele verdenen, og hvad kan marketingfolk forvente at AI-marketing kommer til at påvirke i fremtiden.
- Øget afkastningsgrad ved marketing
- Levering af personaliseret indhold til brugerne
- Forbedret kampagne rapportering og måling
- Forbedret performance hos marketingteamet
Udfordringer ved kunstig intelligens
Værktøjer til kunstig intelligens er stadig i de tidlige stadier af udviklingen. Det betyder, at mange marketing teams måske ikke er opmærksomme på den bedste måde at integrere AI-marketing i deres organisationer på, eller hvordan de overhovedet bruger løsningerne.
Implementeringsproblemer
Som marketing teams arbejder med deres AI-implementeringer, er det nødvendigt, at de forstår hvordan denne implementering af den specifikke løsning bedst implementeres. Dette kræver, at organisationer afsætter tid til træning/uddannelse af medarbejderne og muligvis support hos implementerings specialister.
Sikring af databeskyttelse
Organisationer skal overholde databeskyttelsesbestemmelser som GDPR ellers risikerer de bøder af betydelig størrelse. Dette betyder, at marketingfolk skal sørge for, at de praktiserer etisk datahåndtering og indsamling. Disse love kan introducere udfordringer for AI-implementeringer – hvis værktøjer ikke er programmeret korrekt til at overholde disse retningslinjer, kan de risikere manglende overholdelse af databeskyttelseslove.
Få hjælp til at vælge og implementere de bedste AI-løsninger
Vores team af eksperter har flere års erfaring med effektiv anvendelse af AI og machine learning og kan hjælpe dig med at navigere i AI-landskabet på en måde, der er både effektiv og bæredygtig. Vi tilbyder skræddersyede AI-løsninger, der passer til din virksomheds unikke behov og forretningsmål. Læs mere her