Omni channel

Arbejder du allerede med cross channel? Så er du godt på vej mod det, som kaldes for omni channel. Omni channel er nemlig det samme som cross channel, der blot er 100% gennemført. Bliv klogere på omni channel herunder.

blog-pogo-sticking

Hvad er Omni channel?

Du har sikkert allerede hørt om single channel, multi channel, cross channel og sidst men ikke mindst omni channel? Men har ligesom mange andre, ret så svært ved at forstå dig på forskellighederne. Er det tilfældet? Så få et overblik her.

  • Single channel betyder, at du sælger dine produkter via en enkelt kanal. Det kan eksempelvis være en webshop.
  • Multi channel betyder, at du sælger dine produkter via flere kanaler. Det kan eksempelvis være en webshop og en fysisk butik. Webshoppen og butikken spiller ikke sammen, de har hver deres forretningside, ledelse, afdelinger og medarbejdere – og arbejder på hver deres måde.
  • Cross channel betyder, at du sælger dine produkter via flere kanaler, som spiller sammen. Det kan eksempelvis være en eller flere fysiske butikker samt en webshop. Modsat multi channel, så har cross channel en fælles forretningside, ledelse, afdelinger og medarbejdere, som arbejder på samme måde, uanset om der er tale om butik eller webshop mv. Det overordnede formål er, at sætte kunden i centrum og kunne levere det samme til kunden på tværs af alle kanaler.
  • Omni channel betyder, at en virksomhed praktiserer cross channel helt ud til fingerspidserne. I den virkelig verden kan det være svært at leve op til dette, da der realistisk set altid vil kunne spottes en lille forskel i købsprocesser. Det er dog stadig en rigtig fin vision at have, eftersom det kan målrette processen om én bestemt identitet, der kører på tværs af alle kanaler i virksomheden – hvilket i dagens Danmark må siges oftest at være den rigtige retning, hvis der ses på det med en forbrugers briller på.

Omni channel marketing

Nu fik vi nævnt, at omni channel ikke er særlig realistisk at udføre for hele forretningen. Heldigvis viser det sig bedre at være muligt, når der udelukkende ses på marketings foretagende.

I marketingsøjemed betyder omni channel nemlig, at alle marketingaktiviteter skal være målrettet mod den enkelte potentielle kunde. Det som promoveres over for hver enkelt potentielle kunde, skal altså opfattes som værende sammenhængende og relevant. Det gælder i øvrigt, uanset hvilken kanal de bliver eksponeret på.

Ligesom ved cross channel marketing, så vil viden om den potentielle kunde fra én kanal blive anvendt på andre kanaler og hvert enkelt budskab vil stærkt lede videre til næste budskab – helt indtil, at den potentielle kunde vælger at købe en vare.

Jovist, det kræver teknik og opsamling af data, det er korrekt. Men det kan sagtens lade sig gøre, og det øger dine chancer en hel del for at få et salg i hus.

martino-figur-komprimeret

Martino Mike d’Apuzzo

Partner & Senior Digital Advisor

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores marketinganalyse
    Få indsigt i online marketingkanaler