Googles største fjende: Mobilsøgninger

Den mobile revolution ruller for fuld kraft! Alle går rundt med mere computerkraft i lommen, end de fleste havde på skrivebordet for bare fem år siden. Og mere end halvdelen af Googles over 100 milliarder månedlige søgninger foretages nu fra mobile enheder (eksklusiv tablets) ifølge Amit Singhal, der indtil d. 26. februar 2016 var ansat som chef for Googles søgetjeneste.

Det lyder måske som en fantastisk nyhed for Google, der med sit populære og gratis Android-mobilstyresystem selv har medvirket til et væsentligt øget mobilforbrug – men de mobile tendenser skaber en række udfordringer for Google:

Færre søgninger på mobile enheder

Journalisten Charles Arthur har gennem statistiske udregninger fundet frem til, at desktop-brugere i gennemsnit foretager 1,23 Google-søgninger per dag, hvorimod mobilbrugere i gennemsnit kun foretager 0,925 Google-søgninger per dag. Forskellen lyder måske lille, men når man ganger det op med flere milliarder unikke brugere, bliver det til en ret væsentlig forskel for Google.

Forskellen bunder især i, at mobilbrugere i højere grad bruger apps end hjemmesider. På desktop-computere er Google indgangen til hele internettet, men på mobile enheder er apps den primære indgang. Blandt de mest benyttede søgeord i 2015 var ”Facebook”, ”Gmail”, ”Yahoo” og ”Agar.io”, og alle disse meget populære søgeord går Google glip af på mobile enheder, fordi brugererne blot går direkte til appen i stedet for.

Talestyrede assistenter erstatter traditionel søgning

Mobile enheder er besværlige og tidskrævende at skrive tekst på, og det medfører, at brugerne i stigende grad benytter talestyrede assistenter som Apples Siri og Microsofts Cortana, når de skal finde information. For Google betyder det et fald i antallet af søgninger, fordi både Siri og Cortana er baseret på Microsofts søgemaskine Bing.

Google har som modsvar lanceret Google Now, men også denne løsning rummer en stor udfordring: Visuelle annoncer har kun ringe effekt, når brugerne foretager søgninger og får præsenteret information ved hjælp af mundtlig tale. Brugerne har ikke længere samme behov for at kunne se skærmen, og det er en stor sten i skoen for Google, der lever af at vise annoncer.

Mindre plads til annoncerne

Skærmstørrelsen på de mobile enheder har også stor betydning. Jo mindre skærmen er, jo mindre plads er der til at vise annoncer, og jo sværere er det for Google at tjene penge. Google har forsøgt at løse udfordringen ved at gøre annoncerne til en mere integreret del af søgeresultaterne, men Google har alligevel følt sig nødsaget til at skære ned på antallet af annoncer i mobiludgaven af deres søgetjeneste.

Og som om Google ikke har udfordringer nok, så er det nu også blevet muligt at blokere for reklamer (herunder også Googles annoncer) i en række gængse mobilbrowsere. Senest har teleselskabet 3 annonceret, at de som det første teleselskab i Europa vil tilbyde adblocking-tjenester, der gør det muligt for deres kunder at fjerne irrelevante og overdrevne annoncer.

Et blik ind i fremtiden

Udfordringen for Google er altså, at antallet af mobilbrugere stiger betydeligt, at mobilbrugere foretager færre søgninger end desktop-brugere, og at der er begrænset plads til at vise annoncer på mobile enheder. Googles modsvar er en række nye tjenester og produkter som eksempelvis Google Now, der erstatter eller supplerer deres traditionelle søgetjeneste.

I det perspektiv giver Googles seneste omstrukturering af firmaet, hvor Google nu indgår som et datterselskab under moderselskabet Alphabet, god mening. Søgetjenesten er ikke længere Googles (Alphabets) eneste forretningsområde, og Google forsøger nu at skabe en masse nye tjenester og produkter (du har sikkert allerede hørt om Googles selvkørende biler), mens de endnu har overskud fra søgetjenesten, de kan bruge på produktudvikling.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Virksomheder vi gør en forskel for